ترخیص هوایی از گمرک

توسط ادمین
6 نوامبر 2022
1 دقیقه خواندن

به روند گمرکی که به منظور ورود و یا خروج یک کالا از گمرک باید طی شود، ترخیص کالا گفته می‌شود. در واقع گمرک هر کشور برای بررسی و کنترل واردات و صادرات آن کشور است. اگر کالایی بدون بررسی گمرکی وارد شود قاچاق محسوب می‌شود.

ما در ادامه مقاله قصد داریم ترخیص هوایی از گمرک را به طور جامع شرح دهیم. با ما همراه باشید.

انواع حمل و نقل کالا

حمل و نقل کالاها به سه روش زمینی، دریایی و هوایی صورت می‌گیرد. روش زمینی شامل حمل با قطار، کامیون و ماشین است. این روش برای ایران بیشترین استفاده را دارد و ارزان‌تر نیز می‌باشد.

روش دریایی نیز در صورتی که کشور مبدا و مقصد به ‌آب‌های آزاد دسترسی داشته باشند برای حمل و نقل بسیار مناسب است.

روش هوایی به دلیل هزینه بالا و عدم امکان جابجایی کالا با هر ابعادی، استفاده کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد.

ترخیص هوایی چه زمانی استفاده می‌شود؟

این روش بیشتر مورد استفاده کالاهایی خاص با ارزش بالا و کالاهایی که زمان رسیدن آن‌ها به مقصد از اهمیت زیادی برخوردار است، به بیانی دیگر محدودیت زمانی دارند، استفاده می‌شود.

هزینه ترخیص هوایی از گمرک نیز مانند حمل کالا به این روش بالا است.

برای چه نوع کالاهایی ترخیص هوایی نیاز است؟

فرقی نمی‌کند گمرک زمینی، دریایی و یا هوایی باشد، در کل چند نوع کالا را می‌توان ترخیص کرد، شامل کالای مجاز، کالای مشروط و کالای ممنوع.

خوشبختانه ترخیص کالاهای مجاز به راحتی امکان پذیر است.

برای ترخیص و ورود کالاهای مشروط، نیاز به مجوز از سازمان‌ها و یا ارگان‌های مربوطه دارید و اگر مجوز آن صادر نشود شما اجازه خارج کردن آن‌ها از گمرک را نخواهید داشت.

کالاهای ممنوعه کالاهایی هستند که شما اجازه ترخیص آن‌ها را نخواهید داشت و نمی‌توان اقدام به تجارت و بازرگانی آن‌ها در کشور کرد.  این نوع کالاها قاچاق شناخته می‌شوند.

فرودگاه‌های ترخیص هوایی کالا

تمامی فرودگاه‌های بین المللی دارای گمرک هستند و امکان ترخیص کالا از همه‌ی آن‌ها وجود دارد. فرودگاه بین المللی امام خمینی و فرودگاه پیام کرج، نمونه‌هایی از این نوع فرودگاه‌ها در تهران هستند.

  نکات صادرات و ترخیص اوره

فرودگاه بین المللی امام خمینی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گمرک‌های هوایی خاورمیانه شناخته می‌شود. در این فرودگاه، تمام کارهای مربوط به کالا اعم از بارگیری، تخلیه، انبارداری و انتقال کالا به صورت تخصصی صورت می‌گیرد.

در فرودگاه بین المللی امام خمینی به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه، حدود 99 هزار تن کالا در سال جابجا می‌شود. از اصلی‌ترین این کالاها می‌توان به نفت و ماشین آلات صنعتی اشاره کرد. گمرک این فرودگاه 135000 هکتار مساحت دارد. گمرک امانات پستی  و گمرک مهرآباد زیر نظر این فرودگاه هستند. فرودگاه امام، شش حوزه فعالیت دارد که حوزه اول و دوم، تجاری، حوزه سوم مربوط به امانات پستی و حوزه چهارم مربوط به امور مسافرتی است. حوزه پنجم و ششم نیز تخصصی گمرک نفت هستند.

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

اگر کالا را به خطوط هوایی ایرانی تحویل دهید یک روزه به گمرک مقصد فرودگاه امام خمینی می‌رسد، در غیر این صورت دو روزه خواهد رسید. روند ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی به صورت معمول 2 یا 3 روز پس از دریافت قبض انبار شروع خواهد شد. پس از دریافت قبض انبار، ثبت سفارش انجام می‌شود و تاییدیه آن ممکن است یک روز زمان ببرد. بعد از آن کد اظهار توسط سامانه گمرک باید صادر شود که آن هم یک روز کاری زمان می‌برد. پس از تایید تمام مراحل و پرداخت هزینه‌های گمرک، کالا اجازه ترخیص خواهد داشت.

کالاهای وارداتی فرودگاه امام خمینی

انواع تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، فلزات گرانبها، جواهرات، پارچه، کالاهای مربوط به سفارت خانه‌ها، لوازم بهداشتی و آرایشی، دوربین‌های عکاسی و یا امنیتی، اسباب بازی‌ها و … کالاهایی هستند که از طریق فرودگاه امام خمینی به کشور راه پیدا کرده‌اند.  

مراحل انتقال کالا از فرودگاه امام خمینی

انتقال کالا با بارگیری و جمع آوری شروع می‌شود. مرحله بعد انتقال کالا از طریق خطوط هوایی و انجام روند ترخیص کالا و دریافت آن از فرودگاه می‌باشد. در این مرحله، بررسی و ارزیابی کالا و اسناد آن صورت گرفته و اظهارنامه باید ثبت گردد. سپس کالاها توسط وسیله نقلیه مناسب منتقل می‌شوند.

  بهترین شرکت ترخیص کالا

مدارک لازم برای ترخیص هوایی کالا از فرودگاه امام خمینی

برای هر نوع ترخیصی شما نیاز به مدارکی دارید که اکثر آن‌ها مشترک هستند. در ادامه مدارک مورد نیاز ترخیص هوایی کالا را معرفی می‌کنیم:

  • اظهار نامه
  • قبض انبار
  • بیمه نامه
  • بارنامه
  • پروفرما (پیش فاکتور)
  • مدارک حمل و نقل
  • مدارک بازرسی و خرید کالا
  • مدارک آزمایشگاه
  • کارت بازرگانی

مزایا و معایب فرودگاه بین المللی امام خمینی

از مزایای این گمرک می‌توان به نزدیکی آن به فرودگاه مهرآباد اشاره کرد. همچنین فاصله کم و دسترسی راحت به تهران و جاده‌های ترانزیتی، باعث تسریع انتقال و ترخیص کالا در این گمرک شده است.

از دیگر مزایای آن می‌توان به وجود سردخانه‌ای مجهز در این گمرک اشاره کرد. تمام بخش‌های این گمرک، متصل به ابزارهای کنترل کامپیوتری هستند و تجهیزات کامل دیگری مانند قفسه مطمئن با ارتفاع 15 متر از زمین، انبارهای مختص به هر کالا و قابلیت نگهداری کالاها با توجه به شرایط مورد نیاز آن از دیگر ویژگی‌های بسیار خوب این گمرک می‌باشند. همچنین سقف مکانیزه و مجهز انبارها، احتمال حوادثی چون آتش سوزی را کاهش داده است.  

گمرک فرودگاه امام خمینی قابلیت پذیرش 15000 نفر مسافر را در طول روز دارد.

نتیجه گیری بررسی شرایط ترخیص هوایی از گمرک

ترخیص کالا از گمرک‌های هوایی مسیری است که امروزه با توجه به حجم زیاد مبادلات هوایی ممکن است به آن بر بخورید. در این مقاله سعی کردیم روند و شرایط ترخیص بار از یکی از بزرگترین و مهم‌ترین گمرک‌های هوایی خاورمیانه را به طور کامل شرح دهیم تا به درک بهتری از ترخیص هوایی برسید.

از اینکه وقت ارزشمندتان را برای مطالعه این مطلب صرف نمودید بی‌نهایت متشکریم.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در خصوص ترخیص هوایی از گمرک با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.