سامانه TSC چیست؟ + آموزش ثبت شناسه در سامانه TSC

توسط ادمین
16 ژانویه 2023
1 دقیقه خواندن
سامانه TSC

سامانه TSC معروف به سامانه شناسه کالا یک کد 8 رقمی است که با هدف جلوگیری از بروز اشتباه در اظهار بیش بود و کم اظهاری راه اندازی شده است.

همانطور که می‌دانید دسته بندی کالاها تاثیر بسیار زیادی در تسریع و سهولت اجرای امور گمرکی دارد. بدین منظور نیاز به شناسه ارزش کالا (TSC) است. اما این شناسه چیست؟ چگونه می‌توان ارزش کالا را تعیین کرد؟

ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم به طور جامع پاسخ سوال سامانه TSC چیست؟ را شرح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

TSC چیست؟

TSC مخفف Tariff Specification Code و به معنای شناسه ارزش کالا است.

شناسه ارزش کالا یک کد 8 رقمی به شرح زیر است:

4 رقم سمت چپ TSC در بین همه کشورهای دنیا ثابت و 4 رقم سمت راست آن در کشورهای مختلف با هم متفاوت است. در واقع 4 رقم سمت راست این شناسه، طبق قوانین و شرایط هر کشور تعیین می‌شود.

TSC به منظور شناسایی ارزش کالا و دسته بندی کالاها کاربرد دارد. به عبارت دقیق تر با استفاده از کد TS می‌توان بین ارزش کالاهای وارداتی و میزان مالیاتی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، تعادل و هماهنگی ایجاد کرد.

  قوانین امور گمرکی

کد ارزش کالا، از فساد و ناعدالتی مالیاتی جلوگیری می‌کند.

سامانه TSC چیست؟

اکنون که با مفهوم TSC آشنا شدید، وقت آن رسیده که به سوال سامانه TSC چیست؟ پاسخ دهیم.

سامانه TSCبه آدرس tsc.irica.co توسط گمرک ایران با هدف تسریع رویه هماهنگ سازی و تعیین ارزش کالاهای وارداتی راه اندازی شده‌ است. سامانه TSC در واقع یک بانک اطلاعاتی شامل ارزش انواع کالاها است که مرتب، دسته بندی شده و در نتیجه تجار خیلی آسان می‌توانند ارزش کالای مورد نظر خود را از طریق آن بدست آورند.

این سامانه در حقیقت به عنوان یک مدرک معتبر جهت اثبات ارزش انواع کالاهای تجاری در میان تجار و بازرگانان شناخته می‌شود.

نحوه ثبت شناسه در سامانه TSC چگونه است؟

ثبت شناسه در سامانه هم قبل از اظهار کالا به گمرک امکان پذیر است و هم پس از آن.

به علاوه امکان ثبت کالا در گمرک به نام برند مورد نظر نیز برای تجار وجود دارد. بدین منظور باید یک سری اسناد و مدارک نظیر فاکتور خرید را در سامانه بارگذاری نمایید.

  اطلاعات جامع درباره شرایط صادرات و حمل سلستین

دلایل اهمیت تعیین ارزش کالا

ارزش کالا را باید با دقت زیادی تعیین نمود تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود. از جمله این مشکلات می‌توان به بروز اختلاف میان صاحب کالا و گمرک اشاره کرد. در واقع زمانی که گمرک متوجه شود ارزش کالا توسط صاحب آن به اشتباه اظهار شده، صاحب کالا باید پروسه ترخیص کالا را با تاخیر زیادی انجام بدهد.

روش‌های مختلفی برای تعیین ارزش کالا وجود دارد، از جمله:

  • ارسال نمونه به دفتر تعرفه گمرک ایران
  • از طریق سامانه شناسه ارزش کالا
  • از طریق کتاب قانون مقررات صادرات کالا و واردات کالا

نتیجه‌گیری بررسی سامانه TSC!

به طور کلی تشریفات و امور گمرکی از حساسیت بالایی برخوردار هستند، بنابراین بدین منظور بهتر است از شرکت‌های خدمات بازرگانی معتبر کمک بگیرید.

شرکت خدمات بازرگانی آموت با سال‌ها تجربه و حضور حق العمل کار رسمی در گمرکات ورودی و خروجی کشور، آماده خدمات رسانی از 0 تا 100 امور گمرکی است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در زمینه تعیین ارزش کالای تجاری با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.