فورواردر کیست؟ + معرفی خدمات فورواردری

توسط ادمین
12 ژانویه 2023
1 دقیقه خواندن
فورواردر

فورواردر Forwarder  یکی از اصطلاحات رایج در صنعت حمل و نقل بین المللی است که به واسطه آن حمل و نقل کالا، آسان تر صورت می‌گیرد.

اگر می‌خواهید پاسخ سوال فورواردر کیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ را به طور جامع دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم مزایا، خدمات، انواع و هزینه‌های فورواردی را بیان کنیم.

فورواردر کیست؟

فورواردر یک شخص حقیقی و یا حقوقی است که وظیفه طراحی و برنامه ریزی برای حمل بار مشتریان به روش مناسب را برعهده دارد. Forwarder در حقیقت نقشی در جابجایی کالا به صورت فیزیکی ندارد و تنها در نقش یک مشاور به صاحب کالا کمک می‌کند بار خود را با استفاده از بهترین روش، صحیح و سالم به مقصد مورد نظر حمل کند.

برای درک بهتر مفهوم فورواردر به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنید قصد واردات کالایی را از کشور هندوستان دارید. وظیفه فورواردر هند این است که تمامی اسناد رسمی مورد نیاز جهت حمل بار از این کشور را تهیه کرده و تشریفات اداری را انجام دهد. سپس بهترین شیوه را برای ارسال کالای مورد نظر، مشخص کرده و صاحب کالا را نسبت به این موضوع آگاه می‌کند.

انواع فورواردر کدامند؟

فورواردرها با توجه به فاکتورهایی نظیر نوع محموله و شرایط مورد نیاز برای حمل و نقل آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. در این بخش از مقاله قصد داریم اصلی‌ترین انواع فورواردها را معرفی کنیم:

خدمات فورواردری چیست؟ (وظایف فورواردر)

هر فورواردر یک سری وظایف دارد که به آن‌ها خدمات فورواردری نیز می‌گویند. وظایف فورواردر عبارتند از:

  • کسب اطلاعات از صاحب کالا

فورواردر در ابتدا باید اطلاعات لازم درباره کالا را از صاحب آن دریافت کند. دریافت اطلاعات به منظور صدور پیش برگ اسناد مربوطه نظیر بارنامه، الزامی است.

  • عقد قرارداد با مشتری
  بررسی مزایا و معایب انواع روش‌های حمل و نقل

از دیگر وظایف فورواردر، تنظیم قراردادی رسمی با صاحب کالا است. این قرارداد باید حاوی تمامی خواسته‌های صاحب کالا باشد.

  • نظارت بر فرآیند حمل کالا

فورواردر پس از اینکه با مشتری در زمینه حمل و نقل کالا به توافق رسیده و قرارداد را عقد نمودند، موظف به نظارت کامل بر فرایند حمل و نقل خواهد بود.

  • تحویل کالا به گمرک

فورواردر جهت دریافت مدارک مورد نیاز از گمرک باید کالا را به گمرک مقصد تحویل دهد تا امکان پیگیری بار و همچنین ارائه گزارش به صاحب کالا برای او فراهم شود.

  • دریافت صورتجلسه از کریر

وظیفه دیگر فورواردر، اخذ صورتجلسه مربوط به حمل کالا از کریر و تحویل آن به صاحب کالا است.

  • تسویه حساب

در این مرحله، فورواردر موظف به تسویه حساب با صاحب کالا، حامل بار و … و همچنین ارائه صورت حساب‌ها به صاحب کالا است.

  • ارائه اطلاعات لازم به مشتری

فورواردر همچنین موظف است اطلاعات لازم نظیر زمان رسیدن کالا به مقصد مورد نظر را در اختیار صاحب کالا قرار دهد.

  • اخذ پروانه‌های قانونی

از دیگر وظایف فورواردر، اخذ پروانه‌های قانونی به منظور ورود موقت کانتینرهای حامل بار به کشور و بازگردانی آن‌ها در بازه زمانی مقرر شده‌ است.

در آخر اگر بخواهیم وظایف فورواردر را به صورت خلاصه بیان کنیم، عبارتند از:

  • ارائه مشاوره به مشتری
  • برنامه ریزی در خصوص چگونگی حمل بار
  • اخذ مدارک و مجوزهای مورد نیاز
  • تهیه گزارشات و صورتجلسه در صورت آسیب دیدگی و یا فقدان کالا
  • عقد قراردادهای فورواردری شامل انبارداری، بیمه و …
  • تسویه حساب و دریافت وجه از مشتری

مزایای حمل کالا با شرکت فورواردر

حمل کالا با شرکت فورواردر، مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها حمل آسان کالا است، زیرا مسئولیت نظارت و کنترل روند حمل و نقل بر عهده فورواردر خواهد بود و بازرگان هیچ گونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.

  بررسی حمل و نقل بین المللی به نیوزلند

فورواردر با استفاده از علم و تجربه خود، قادر به تشخیص بهترین روش حمل کالا و برنامه ریزی دقیق جهت رساندن کالا به مقصد نهایی است. همین امر موجب حمل سریع تر کالا به مقصد نهایی می‌شود.

از دیگر مزایای فورواردر می‌توان به حمل کالا با هزینه کمتر اشاره کرد؛ دلیل آن هم این است که فورواردرها محموله‌های مشتریان خود را پس از جمع آوری با هم ترکیب کرده و در نهایت نسبت به رزرو وسیله حمل از خطوط اصلی اقدام می‌کنند.

هزینه‌های فورواردر چقدر است؟

تعیین هزینه‌های فورواردری به سادگی امکان پذیر نیست، زیرا عوامل مختلفی در تعیین هزینه‌های مربوط به فورواردر تاثیرگذار هستند از جمله این عوامل می‌توان به حجم و وزن کالای ارسالی و حد فاصل میان مبدا و مقصد نهایی، اشاره کرد. بنابراین نمی‌توان یک هزینه ی ثابت برای آن در نظر گرفت.

بدیهی است که هر چه وزن و حجم کالای مورد نظر بیشتر باشد، هزینه‌ها نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین هر چه مبدا و مقصد، بیشتر از هم فاصله داشته باشند نیز هزینه‌های فورواردر بیشتر می‌شود.

نتیجه‌گیری بررسی فورواردر!

در این مقاله آموختیم که شرکت‌های فورواردر حمل و نقل موظف به طراحی و برنامه ریزی جهت حمل بار مشتریان به روش مناسب هستند، بنابراین اگر قصد حمل کالایی را دارید، می‌توانید از این شرکت‌ها کمک بگیرید.

شایان ذکر است که شرکت خدمات بازرگانی آموت با سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل بین المللی کالا، آماده خدمات رسانی با بهترین قیمت و کیفیت است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در خصوص حمل کالا به کمک شرکت‌های فورواردری با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.