کشتی فله بر چیست؟ + معرفی انواع و کاربرد آن

توسط ادمین
12 ژانویه 2023
1 دقیقه خواندن
کشتی فله بر

کشتی فله بر به عنوان یکی از کاربردی‌ترین انواع کشتی‌ها شناخته می‌شود. در واقع یکی از رایج‌ترین انواع بارهای ارسالی و صادراتی، بارهای فله و بدون بسته بندی هستند. حمل و جابجایی بار فله با استفاده از کشتی‌های مخصوص به نام فله بر صورت می‌گیرد.

ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم به طور جامع به سوال کشتی فله بر چیست؟ و معرفی انواع و کاربردهای آن بپردازیم. بنابراین اگر قصد صادرات بار فله را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید تا بتوانید بار خود را به بهترین نحو به مقصد مورد نظر انتقال دهید.

کشتی فله بر چیست؟

کشتی فله بر یکی از انواع کشتی‌های مورد استفاده برای حمل و جابجایی اقلام تجاری بدون بسته بندی است. از جمله این اقلام می‌توان به سنگ معدن، سیمان، زغال سنگ و … اشاره کرد.

این نوع کشتی‌ها، ظرفیت، دوام و ایمنی بالایی برای حمل بارهای فله دارند. عرشه کشتی‌های فله بر به منظور جلوگیری از نفوذ آب در اقلام ارسالی فله به صورت مسطح است. موتورخانه‌ در بخش انتهایی کشتی‌های فله بر قرار داده شده و یک مخزن آب در ابتدای کشتی تعبیه شده که تعادل کشتی را برقرار می‌کند.

معرفی انواع کشتی‌های فله بر براساس ظرفیت

ظرفیت کشتی‌های باربری فله بر متنوع است، به طوری که انواع کشتی فله بر با ظرفیت بین 35 هزار تن تا بیش از 850 هزار تن وجود دارد.

به طور دقیق انواع کشتی‌های فله براساس ظرفیت شامل موارد زیر هستند:

  • کشتی فله سایز کوچک؛ با قابلیت جابه جایی بار زیر 35 هزار تن
  • کشتی فله بر سایز متوسط (هندی سایز)؛ با قابلیت حمل 35 هزار تن
  • کشتی فله سایز بزرگ (هندی مکس)؛ با قابلیت حمل و جا به جایی 60 هزار تن
  • کشتی فله سایز نسبتا بزرگ (پاناماکس)؛ با قابلیت جابه جایی 120 هزار تن
  • کشتی‌های فله بر کیپ سایز (Capesize)؛ با قابلیت حمل 400 هزار تن بار
  • کشتی فله بر غول پیکر؛ با قابلیت جابجایی بیش از 400 هزار تن
  خدمات حمل ریلی از اینچه برون به ترکمنستان، قزاقستان و روسیه

معرفی انواع کشتی‌های فله بر براساس مدل

کشتی‌های فله بر علاوه بر ظرفیت، براساس مدل و طراحی نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • کشتی فله بر لیکرز

کشتی‌های لیکرز دارای اتاقک‌هایی هستند که در قسمت جلویی آن‌ها تعبیه شده‌، همین امر آن‌ها را از دیگر انواع کشتی‌های فله بر قابل تشخیص ساخته‌ است. از این کشتی‌ها می‌توان برای حمل اقلام فله در دریاچه و رودهای بزرگ استفاده کرد.

  • کشتی‌های فله ترکیبی

در کشتی‌های فله بر ترکیبی مخازن جداگانه ای تعبیه شده تا بتوان با استفاده از آن بیش از یک نوع بار فله را بدون اینکه آسیبی به آن‌ها وارد شود، جا به جا کرد. به بیان دقیق تر با طراحی کشتی‌های فله بر ترکیبی این امکان فراهم شده که بار فله خشک و تر را همزمان با هم حمل کرد.

  • کشتی فله بر خود تخلیه کننده

نوع دیگری از کشتی‌های فله بر هستند که قابلیت تخلیه و یا بارگیری محموله‌های خود را دارند. این قابلیت جالب و کاربردی به واسطه بیل مکانیکی تعبیه شده در این کشتی‌ها وجود دارد.

مدت زمان لازم برای بارگیری و تخلیه بار از کشتی‌های فله بر تخلیه کننده در مقایسه با بارگیری و تخلیه در سایر کشتی‌ها بسیار کمتر است و در نتیجه تا حد زیادی در زمان، صرفه جویی می‌شود. همین امر موجب شده تا هزینه حمل با استفاده از این کشتی‌ها افزایش پیدا کند.

  • کشتی فله بر دنده ای

کشتی‌های فله بر دنده ای نیز با بهره مندی از جرثقیل مانند کشتی‌های خود تخلیه کن، قابلیت تخلیه و بارگیری دارند.

  بررسی ظرفیت کشتی‌های باربری

به این معنا که دیگر نیازی به تجهیزات مجزا به منظور تخلیه و بارگیری از این کشتی‌ها نیست. کشتی فله بر دنده ای اغلب در دو اندازه هندی سایز و هندی مکس طراحی می‌شود. 

  • کشتی فله بر غیر دنده ای

کشتی فله بر غیر دنده ای از قابلیت تخلیه و بارگیری بدون نیاز به تجهیزات مجزا، محروم است، زیرا این کشتی‌ها فاقد سیستم جرثقیل هستند و در نتیجه هزینه حمل بار فله با این نوع  کشتی‌ها در مقایسه با کشتی فله بر دنده ای کمتر است.

کشتی‌های فله بر غیر دنده ای در ابعاد مختلف وجود دارند.

نحوه بارگیری در کشتی‌ها فله بر چگونه است؟

همانطور که در بخش قبلی بیان کردیم برخی از انواع کشتی‌های فله بر بدون نیاز به تجهیزات مجزا، قابلیت بارگیری و تخلیه بار را دارند. اما برای بارگیری و تخلیه بار از دیگر کشتی‌ها، نیاز به تجهیزات اتوماتیک است.

بارگیری در کشتی‌های فله بر بزرگ نیز معمولا با استفاده از جرثقیل صورت می‌گیرد.  

نتیجه‌گیری بررسی کشتی‌های فله بر!

در این مقاله با کاربرد و انواع کشتی‌های فله بر آشنا شدیم تا در صورت داشتن بار فله بتوان بهترین نوع کشتی را برای حمل انتخاب کرد.

در آخر لازم به ذکر است که اگر قصد صادرات و حمل بار فله را دارید، آموت با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در زمینه حمل و نقل و به طور کلی تجارت بین الملل، آماده ارائه خدمات با بهترین قیمت و کیفیت است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در خصوص حمل بار با کشتی‌های فله بر با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.