بررسی ظرفیت کشتی‌های باربری

توسط ادمین
11 اکتبر 2022
1 دقیقه خواندن

طبق آمارهای جهانی در حال حاضر بیش از  70 درصد تجارت بین الملل و حمل و نقل کالاها در دنیا از طریق حمل دریایی و توسط کشتی‌های عظیم الجثه باربری صورت می‌پذیرد.

در دوره فعلی تجارت خارجی، آگاهی از ظرفیت کشتی‌های باربری و انواع آن برای بازرگانان و فعالان عرصه تجارت بین الملل امری اجتناب ناپذیر است و تجار حرفه‌ای به این موضوعات اشراف کامل دارند تا تجارتی پرسود را برای خود رقم بزنند.

در این مقاله از وبسایت شرکت خدمات بازرگانی آموت با توجه به ماموریت خود به امید کمکی هر چند کوچک به تجار و بازرگانان کشور عزیزمان ایران به نحوی ساده و کاربردی انواع کشتی‌های باربری و ظرفیت آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید.

درباره کشتی‌های باربری بیشتر بدانید:

همانطور که می‌دانید یکی از عناصر اصلی تاثیر گذار در تجارت بین الملل کشتی‌های باربری هستند.

تقریبا تمامی صنایع بزرگ برای تامین مواد اولیه و یا نقل و انتقال کالای تولیدی از کشتی‌های باربری استفاده می‌کنند. اینجاست که موضوع ظرفیت حمل این کشتی‌ها به میان می‌آید، به همین خاطر همیشه باید سعی کرد تا در انتخاب کشتی باربری دقت کافی را به عمل آورده تا از هر گونه ضرر و زیان و هزینه‌های اضافی جلوگیری کنیم.

معمولا معیار اصلی انتخاب کشتی را ظرفیت آن می‌دانند که قابل قبول است اما کافی نیست؛ چرا که فاکتورهای مهم دیگری هم در انتخاب درست کشتی تاثیرگذار هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آگاهی از ظرفیت کشتی‌های باربری می‌تواند به ما اطلاعات خوبی نظیر مسیرهایی که این کشتی‌های تجاری می‌توانند در آن حرکت کنند و یا اجازه پهلو گرفتن در کدام بنادر را ممکن است داشته باشند می‌دهد.

زمانی که از ظرفیت یک کشتی باربری یا تجاری سخن به میان می‌آید در کنارش مفاهیم و واژگانی همچون واژه dwt را هم خواهیم شنید، اما این واژه به چه معناست؟

واژه dwt در زبان پارسی به “تناژ وزن مرده” مشهور است و این اصطلاح که در واقع یک شاخص اندازه گیری استاندارد است به ما کمک می‌کند تا در رابطه با مقدار جرم قابل حمل توسط یک کشتی که حمل آن برای کشتی خطر ساز نیست، اطلاعات کسب کنیم و مقدار دقیق جرم قابل حمل توسط کشتی‌های باربری را شناسایی کنیم.

لازم به ذکر است که وزن مرده (dwt) اغلب برای مشخص کردن حداکثر وزن مجاز کشتی استفاده می‌شود. یعنی زمانی که کشتی کاملاً بار زده شده به طوری که خط آبخور آن روی سطح آب قرار گرفته باشد.

انواع کشتی‌های باربری (بر اساس ظرفیت)

کشتی‌های باربری براساس ظرفیتی که دارند تقسیم بندی می‌شوند، اعم از:

  • کشتی پاناماکس (Panamax ship)

یکی از پرکاربردترین انواع کشتی ها برای حمل و نقل محموله‌ها کشتی پاناماکس است.

  معرفی رایج ترین اصطلاحات حمل دریایی

ظرفیت کشتی های باربری پاناماکس به طورمعمول نزدیک به  65 هزار تن است.کشتی‌های پاناماکس طولی در حدود 280 متر و عرضی حدود 30 متر دارند.

از آنجایی که این کشتی طول و عرض زیادی دارد به طور متداول برای نقل و انتقال کالاهایی مانند زغال سنگ و غلات مورد استفاده تجار است.

گفتنی است که کشتی پاناماکس دارای دو فرمت باری و تانکردار در مسیرهای تجاری کشورهای مختلف در حال رفت و آمد است.

در رابطه با مدل جدیدی که از این کشتی ساخته شده است می توان به  به کشتی Neopanamax اشاره کرد.

این کشتی طولی برابر 370 و عرضی حدود 50 متر داشته و از کشتی‌های نسل گذشته توانایی بیشتری برای جا به جایی کالا دارد، ظرفیت این کشتی حدودا 80 هزار تن برآورد شده است.

مدل‌هایی با ظرفیت کمتر از این نوع کشتی موجود است که بیشتر برای حمل فله و حمل محصولات فلزی، کود و فرآورده‌های جنگلی از آن استفاده می‌شود.

  • کشتی هَندی یا هَندی ماکس (Handymax  / Handy)

در ابتدا باید خاطر نشان کنیم این کشتی‌ها فقط ساخت کشور هند نیستند، اشتباه برداشت نکنید. هَندی صرفا یک اسم تلقی می‌شود و این کشتی‌ها عمدتاً توسط کارخانه‌های کشتی‌سازی در ژاپن، کره، چین، ویتنام، فیلیپین و هند ساخته می‌شوند، اگرچه چند کشور دیگر نیز ظرفیت ساخت چنین کشتی‌هایی را دارند.

 این مدل از کشتی‌های باربری به دلیل اندازه استانداری که دارند می‌توانند در اکثر بنادر موجود در دنیا وارد شوند، این کشتی‌ها حداکثر تا 60 هزار تن بار را می‌توانند جا به جا کنند و اکثر اوقات برای حمل بار خشک استفاده می‌شوند.

این نوع از کشتی‌ها به طور معمول طولی بین 150 تا 200 متر دارند.

  • کشتی سوئز مکس

این نوع از کشتی‌ها که به کشتی‌های سوئز گذر هم معروف‌اند دارای ظرفیتی بالغ بر 120 هزار تا 200 هزار تن می‌باشند.

این کشتی‌ها از لحاظ طول و عرض از محدودیتی برخوردار نیستند و تنها یک محدودیت دارند آن هم حداکثر ارتفاع است که نباید بیشتر از 68 متر باشد تا برای عبور از کانال معروف سوئز مناسب باشند.

باید توجه داشت که بندرهای کمی از این نوع کشتی‌ها برای پهلو گرفتن استقبال می‌کنند؛ چرا که همه بنادر زیرساخت‌های لازم را ندارند.

حمل بارهایی نظیر سنگ آهن  و زغال سنگ به صورت فله به طور معمول با این نوع کشتی‌ها صورت می‌پذیرد.

  • کشتی افرامکس  

کشتی‌های مدل Afra Max به طور معمول برای حمل محموله‌هایی استاندارد نظیر محموله‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این کشتی‌ها دارای تانکرهای متوسطی هستند و بین 80 تا 120 هزار تن را می‌توانند جا به جا نمایند. ظرفیت کشتی‌های باربری افرا مکس، آن‌ها را به گزینه مناسبی جهت انتقال نفت در مسافت‌های کوتاه و متوسط تبدیل کرده است.

  • کشتی کپ سایز
  منظور از کالاهای ترانزیتی چیست؟

کشتی‌های کپ سایز، هیچ گونه محدودیتی از لحاظ ظرفیت ندارند. برای اینکه حرکت این نوع از کشتی‌ها با مشکل جدی مواجه نشود، باید آن‌ها را از ترمینا‌ل‌های با عمق آب زیاد عبور داد.

این کشتی‌ها محدودیت خاصی در ابعاد خود ندارند و معمولا بین 80 هزار تا  175 هزار تن بار را می‌توانند جا به جا نمایند.

به خاطر همین ظرفیت بالا بنادر کمی از این نوع کشتی‌ها پشتیبانی می‌کنند؛ چرا که ممکن است زیرساخت موجود با عمق بالای آب را نداشته باشند.

گفتنی است که این نوع از کشتی‌ها به نام کشتی دماغه گذر هم معروف‌اند و غالبا در حمل بار فله مانند زغال سنگ و یا سنگ آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کشتی‌های یوال‌سی‌سی و وی‌ال‌سی‌سی (VLCC / ULCC)

این نوع از کشتی‌ها از ظرفیت بالایی برخوردارند و عمدتا برای حمل نفت خام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کشتی‌های نوع VLCC  (Very Large Crude Carriers) در حمل مواد به مناطقی نظیر دریای شمال، مدیترانه و آفریقای جنوبی کاربرد دارند.

نوع دوم این نوع از کشتی‌هاULCC  (Ultra Large Crude Carriers) در مسیرهایی همچون آمریکای شمالی، آسیای شرقی و خاورمیانه به اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان تانکرهایی عظیم نفتی شناخته شده‌اند.

گفتنی است ظرفیت این نوع از کشتی‌های سنگین 150 تا 320 هزار تن و 320 تا    550 هزار تن می‌باشد.

  • کشتی سی‌وی‌مکس (Sea Way MAX)

این نوع از کشتی‌ها را غالبا در مسیرهایی همچون مسیر دریایی سن لورنزو می‌توان یافت. سی‌وی‌مکس‌ها به اقیانوس اطلس دسترسی دارند و از این طریق به دریاچه‌های بزرگ آمریکای شمالی هم می‌توانند دسترسی پیدا کنند.

  • کشتی چاینا‌مکس (China Max)

کشتی‌های چاینا‌مکس دارای ظرفیت بالا و خوبی هستند و با توجه به نامی که دارند عمدتا در مسیرهایی برای دسترسی به چین مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرفیت این نوع از کشتی ها 400 هزار تن گزارش شده است.

  • کشتی مالاکا مکس (Malacca Max)

ظرفیت کشتی‌های Malacca Max  معادل  80 تا 120 هزار تن است و با حداکثر اندازه مجازی که می‌توانند داشته باشند برای عبور از تنگه مالاکا که اقیانوس آرام را از شرق به اقیانوس هند در غرب ‌پیوند می‌زند کاربرد دارند.

نتیجه گیری بررسی ظرفیت کشتی‌های باربری!

در این مقاله از وبسایت شرکت خدمات بازرگانی آموت، با اکثر کشتی‌های پرکاربرد و مختلف در زمینه باربری و حمل و نقل کالا و همینطور ظرفیت این کشتی ها به طور کامل آشنا شدیم.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در خصوص حمل کالا با هر یک از کشتی‌های معرفی شده با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.