مهم‌ترین قراردادهای حمل و نقل دریایی چیست؟

توسط ادمین
12 ژانویه 2023
1 دقیقه خواندن
قراردادهای حمل و نقل دریایی

قراردادهای حمل و نقل دریایی، نقش بسیار مهمی را در حمل کالا به روش دریایی ایفا می‌کنند. به موجب این قراردادها، می‌توان از صحت و سلامت کالاهای ارسالی در طول حمل، بازگردانی به موقع کشتی به صاحب آن، حمل کالا به مقصد درست و … اطمینان حاصل کرد.

به طور کلی فعالیت در حوزه تجارت و حمل و نقل بین الملل، بدون عقد قرارداد رسمی مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. همین امر اهمیت انواع قرارداد حمل و نقل را دوچندان کرده‌ است. حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل بین المللی شناخته می‌شود. برای حمل کالا به این روش نیز نیاز به عقد قراردادهایی است.

ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم مهم‌ترین قراردادهای حمل و نقل دریایی را معرفی کنیم. بنابراین اگر قصد حمل بار به روش دریایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

منظور از قرارداد حمل و نقل دریایی چیست؟

قرارداد حمل و نقل دریایی یک سند رسمی است که بین افراد درگیر در حمل دریایی کالا منعقد می‌شود و به واسطه آن می‌توان تعهدات اجرا نشده توسط هر یک از طرفین قرارداد را پیگیری نمود. در حقیقت یکی از مهم‌ترین شرایط حمل و نقل دریایی، عقد قراردادهای مربوطه است

انواع قرارداد به منظور درج تعهدات طرفین معامله بین آن‌ها و به طور کلی پیگیری مشکلات رخ داده شده در طول معامله بسته می‌شود، قرارداد حمل دریایی نیز از این قضیه مستثنی نیست.

از آنجایی که احتمال خرابی، مفقودی، سرقت کالاها در طول حمل دریایی وجود دارد، قراردادهای مختلفی بین افراد درگیر در فرآیند حمل دریایی بسته می‌شود که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

4 قرارداد حمل و نقل دریایی مهم

مهم‌ترین قراردادهای حمل و نقل دریایی عبارتند از:

  • قراردادهای اجاره کشتی
  • انواع بارنامه
  • انواع بیمه نامه
  • قراردادهای موارد خاص
  خدمات باربری و حمل دریایی با نرخ ویژه به کانادا و بنادر اروپا

قرارداد اجاره کشتی

یکی از مهم‌ترین قراردادهای حمل و نقل دریایی با نام اجاره کشتی شناخته می‌شود. طرفین قرارداد اجاره کشتی، صاحب کشتی و شرکت اجاره کننده هستند.

طبق این قرارداد، کشتی به منظور حمل دریایی بار برای یک بازه زمانی مشخص توسط یک فرد یا شرکت از صاحب آن اجاره می‌شود.

پس از اینکه طرفین قرارداد با هم در بندهای مختلف آن به توافق برسند باید آن را امضا کرده و یک نسخه از آن را برای خود تهیه کنند.

طبق این نوع قرارداد حمل و نقل دریایی، مسئولیت تمام آنچه که در داخل کشتی است و همچنین خدمه با اجاره کننده است.

نکته: اجاره کننده در صورت عدم نیاز به خدمه باید در قرارداد ذکر کند.

انواع بارنامه

به عنوان یکی دیگر از قراردادهای دریایی می‌توان از بارنامه نام برد. بارنامه دریایی توسط شرکت حمل و نقل کالا صادر می‌شود.

انواع بارنامه، حاوی اطلاعاتی درباره کالای ارسالی هستند. در واقع طبق بارنامه‌ها، شرایط مناسب برای انواع کالاها در طول مسیر مشخص می‌شود.

بارنامه معمولا هنگام تخلیه بار از کشتی در بنادر مختلف توسط مسئول مربوطه در گمرک از حامل بار درخواست می‌شود، بنابراین به همراه داشتن آن الزامی است. در غیر این صورت گمرک، مجاز است کالای مورد نظر را تا زمان ارائه ی بارنامه، ضبط کند.

انواع بیمه نامه

همانطور که در بخش قبلی مقاله به آن اشاره کردیم، احتمال آسیب دیدن کالاها در طول مسیر حمل دریایی وجود دارد، به همین منظور از نوع دیگری از قراردادهای حمل و نقل دریایی به نام بیمه نامه‌ها استفاده می‌شود.

بیمه نامه‌ها به منظور تضمین صحت و سلامت کالا و جبران خسارات غیر عمدی وارده به کالا در طول حمل و نقل توسط شرکت‌های بیمه صادر می‌شود. به عبارتی دیگر بیمه حمل و نقل دریایی، راهی مطمئن جهت جبران خسارات وارده به کالا در طول حمل دریایی است.

  نحوه حمل بار با لنج

قراردادهای موارد خاص

این نوع از قراردادهای دریایی همانطور که از نامش پیداست برای موارد خاص و غیر عادی بین طرفین بسته می‌شود. برای مثال: حمل کالاهای خطرناک

در این قراردادها، موارد خاص به طور دقیق ذکر شده و در صورت توافق طرفین به امضای آن‌ها می‌رسد.

عقد قراردادهای حمل دریایی چه مزایایی دارند؟

مزایای قراردادهای حمل و نقل دریایی آن‌ها را به اسناد مهمی تبدیل کرده‌ است. برخی از مهم‌ترین مزایای این قراردادها برای طرفین، شامل موارد زیر هستند:

  • اطمینان از حفظ صحت و سلامت کشتی و کالاهای ارسالی در طول حمل
  • مطلع شدن از زمان رسیدن کالا به مقصد
  • جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی افراد سودجو
  • تشخیص آسان ادعاهای دروغین و بی اساس طرفین قرارداد
  • بهبود کیفیت حمل و نقل

نتیجه‌گیری بررسی قراردادهای حمل و نقل دریایی!

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین قراردادهای دریایی را معرفی کنیم تا در صورت تمایل به استفاده از روش حمل دریایی بتوانید بدون مشکل و هزینه ای اضافی، بار خود را صحیح و سالم به مقصد برسانید. 

در آخر لازم به ذکر است که در صورت تمایل به استفاده از خدمات مربوط به حمل و نقل دریایی می‌توانید روی کمک آموت حساب کنید. آموت با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه حمل و نقل بین المللی به تمامی فوت و فن‌های حمل بار به روش‌های مختلف حمل دریایی، تسلط داشته و آماده خدمات رسانی با بهترین قیمت و کیفیت است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در خصوص تنظیم و عقد قراردادهای حمل و نقل دریایی با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.