شرایط حمل و نقل دریایی چیست؟

توسط ادمین
17 اکتبر 2022
1 دقیقه خواندن

شناخت شرایط حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آمارها حاکی از آن است که حدود 90 درصد از حجم مراودات تجاری بین المللی از طریق دریا و حمل و نقل دریایی صورت می‌پذیرد، این مهم به ما یادآور می‌شود که امروزه ترابری دریایی به طور چشمگیری در کل دنیا در حال گسترش است.

ما در این مقاله از وبسایت شرکت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم به طور کامل شرایط حمل ونقل دریایی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

چرا حمل و نقل دریایی حائز اهمیت است؟

همانطور که در مقدمه بیان کردیم بخش اعظم حمل و نقل کالاها در دنیا به این شیوه، حمل می‌شوند.

خدمات حمل دریایی، نقش پررنگی در تجارت بین المللی دارند؛ به طوری که اگر به صورت اصولی ارائه شوند تجار را به سودهای کلان اقتصادی می‌رسانند. 

همین امر اهمیت حمل و نقل دریایی را در سطح بین المللی دوچندان کرده است و تمامی کشورهای با هدف شکوفایی اقتصادی به این شیوه توجه ویژه‌ای دارند.

از دیگر دلایل اهمیت حمل دریایی می‌توان به صرفه جویی در هزینه و زمان حمل کالاهای حجیم اشاره کرد.

شرایط حمل و نقل دریایی چیست؟

اگر قصد دارید کالای خود را به روش دریایی به مقصد مورد نظر خود ارسال کنید شناخت شرایط حمل و نقل دریایی به شما در تسریع فرآیند حمل کمک شایانی می‎‌کند.

خوشبختانه کشورمان ایران به دلیل وجود بنادر مهم از جمله بندرعباس، شرایط بسیار مناسبی برای حمل کالا به روش دریایی دارد.

شایان ذکر است که بالغ بر 80 درصد از واردات و صادرات کالا در ایران از طریق بنادر 11 گانه صورت می‌گیرد.

ظرفیت بنادر بازرگانی کشور به اندازه 186 میلیون تن کالا است و همواره حجم عظیمی از کالاها و فرآورده‌های نفتی و غیر نفتی از بنادر ایران به سایر مناطق دنیا ارسال می‌شود.

مهم‌ترین بنادر تجاری ایران کدامند؟

از میان لیست بنادر ایران، بندر عباس، چابهار و بندر انزلی در صنعت حمل و نقل دریایی به دلایلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

  • بندر عباس

 بزرگترین بندر ایران، مرکز استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس در جنوب ایران است، بندرعباس به دلیل قرارگیری در منطقه راهبردی و اقتصادی تنگه هرمز، یکی از قطب‌های اقتصادی ایران می‌باشد، بندر شهید رجایی که در این شهر قرار دارد، بزرگترین بندر کانتینری ایران است.

  • بندر چابهار
  کد گمرکات اجرایی کشور

مرکز شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان، این بندر در کرانه دریای مَکُّران و اقیانوس هند واقع شده ‌است. این شهر تنها بندر اقیانوسی ایران است که کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانند در اسکله آن پهلوگیری کنند، بندر چابهار به‌دلیل موقعیت راهبردی‌اش که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است اهمیت فراوانی دارد و ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ گفتنی است که این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.

  • بندر انزلی

اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل شمال و مازندران که از چهار طرف دارای مرزهای مشترکی با کشورهای مختلف از جمله روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان است.

انواع کشتی در حمل و نقل دریایی

در این بخش از مقاله راهنمای شرایط حمل و نقل دریایی، لازم دانستیم انواع کشتی را معرفی کنیم.

  • کشتی‌های حامل کالاهای عمومی (GENERAL CARGO VESSELS)

از این نوع کشتی‌ها بیشتر تا اواسط دهه 1960 استفاده می‌شد. برای تخلیه و بارگیری این کشتی‌ها از تجهیزات بندری و یا در مواردی که کشتی در بندر کوچکتری پهلو می‌گرفت از جرثقیل کشتی استفاده می‌گردید.

این کشتی‌ها بیشتر در جایی کاربرد دارند که دستمزد نیروی  انسانی پایین و تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ کانتینر بر مناسب نیست.

گفتنی است که کشتی‌های جنرال کارگو یا چند منظوره دارای بیشترین تعداد شناور در ناوگان جهانی حمل و نقل دریایی هستند اما با ظهور کشتی‌های کانتینری و فله بر استفاده از این نوع کشتی‌ها به شدت رو به کاهش است.

  • کشتی‌های کانتینربر  (Container ship)

کشتی کانتینری یا کشتی بارگنجی (Container ship) کشتی‌های باربری هستند که محموله‌ها را در انواع کانتینر جابه جا می‌کنند.

کشتی‌های کانتینری عموماً ابزار اصلی پایانه‌های چندگانه تجارتی می‌باشند. بار این کشتی‌ها عموماً کانتینرهای استاندارد 20 و 40 فوت است. جالب است بدانید ظرفیت ترابرد برخی کشتی‌های کانتینربر تا 19000 کانتینر هم می‌رسد.

  •  کشتی های رو- رو  (RO- RO) 

این کشتی‌ها برای حمل محموله‌های چرخ‌دار به کار می‌روند. محمولاتی که ماهیت آنها اقتضا می کند ابتدا روی یک وسیله نقلیه مثل تریلی بارگیری می‌شوند و سپس این وسیله با بار خود به داخل کشتی رانده و در مقصد نیز به اصطلاح روی پای خود از کشتی بیرون رانده می‌شود. به همین ترتیب این نوع کشتی‌ها برای مسافرانی که با خودرو شخصی سفر می‌کنند مناسب است.

  •  نفت کش‌ها (OIL TANKERS)
  حمل و نقل بین المللی از صربستان، آلبانی و مقدونیه

کشتی‌های نفت کش یا به تعبیری غول دریا، همانطور که از نامشان پیداست ماموریتی همیشگی برای حمل و نقل نفت و مشتقات نفتی دارند، در نتیجه به جای ابزار و تجهیزات بارگیری و تخلیه از پمپ‌های مخصوص این عملیات استفاده می‌شود.

جالب توجه است که به علت استفاده از این پمپ‌ها سرعت انتقال و تخلیه این نوع کشتی از سایر کشتی‌ها بالاتر است.

گفتنی است که بزرگترین بخش ناوگان دریایی را کشتی‌های نفت کش تشکیل داده‌اند.

  • کشتی مسافربری (Passenger Ship)

این دسته از کشتی‌ها، وظیفه حمل مسافر را به عهده دارند. نوعی از این کشتی‌ها، فرابرهایی هستند که به صورت کوتاه مدت، مسافران و وسایل نقلیه را حمل می‌کنند. اما در خطوط اقیانوسی به ‌طور معمول کشتی‌هایی هستند که مسافر و یا اغلب بار را در  خطوط طولانی‌تری جابه جا می‌کنند.

  • کشتی‌های یخچال دار (Refrigerated ships)

این دسته از کشتی‌ها دارای سردخانه‌هایی برای حمل انواع مواد غذایی فاسد شدنی هستند و بعضا برای حمل محموله‌هایی که به دما حساس‌اند به کارگیری می‌شوند.

گفتنی است که با ظهور کشتی‌هایی با امکان حمل کانتینرهای یخچالی موارد استفاده از این کشتی‌ها به شدت رو به کاهش است.

  • کشتی‌های LNG

این نوع از کشتی‌ها فقط برای حمل و نقل گاز مایع طبیعی LNG  به کار می‌روند؛ چرا که دارای مخازنی مقاوم با ایمنی بالا هستند و پس از رسیدن به مقصد مورد انتظار، در پایانه محموله مایع مجدد تبدیل به حالت گازی خواهد شد.

نتیجه گیری بررسی شرایط حمل و نقل دریایی!

در این مقاله از وبسایت شرکت خدمات بازرگانی آموت، به طور کامل شرایط حمل و نقل دریایی را بررسی نمودیم و متوجه شدیم که نزدیک به 90 درصد از مبادلات تجاری و حمل و نقل کالاها از طریق این شیوه حمل رخ می‌دهد.

گفتنی است در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در این رابطه می‌توانید با کارشناسان ما ارتباطی کاملا رایگان برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.