معرفی جامع انواع کانتینر از لحاظ ابعاد و کاربرد

توسط ادمین
12 دسامبر 2022
1 دقیقه خواندن

امروزه کانتینرها به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند از پرکاربردترین وسایل حمل و نقل کالا در سطح بین الملل محسوب می‌شوند.

انواع کانتینر را از لحاظ ابعاد و کاربرد تقسیم بندی می‌کنند تا بتوان محموله‌های تجاری گوناگون با حجم و ابعاد متنوع را به آسانی و صحیح و سالم به مقصد رساند.

انواع کانتینر شامل کانتینر استاندارد، کانتینر های فلت رک، کانتینرهای هیپ، کانتینرهای ریفر، کانتینرهای تانکر، کانتینرهای پلت، کانتینرهای سردخانه‌ای، کانتینرهای افقی، کانتینرهای دوطبقه، کانتینرهای ترمینالی، کانتینرهای اداری و کانتینرهای خاص می شوند.

ما در ادامه مقاله قصد داریم انواع مختلف کانتینرها را به طور جامع معرفی کنیم. با ما همراه باشد.

انواع کانتینر از لحاظ ابعاد

یک سری ابعاد استاندارد در نظر گرفته شده که انواع مختلف کانتینرها را براساس آن‌ها طراحی می‌کنند. پرکاربردترین کانتینرها از لحاظ ابعاد عبارتند از:

  • کانتینر 10 فوت (10Feet Container)

کانتینرهای 10 فوتی با ابعاد 3*2.5 متر و ارتفاع 2.60 متر کمترین ابعاد را دارند. کانتینر 10 فوتی برای انبار کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کانتینر 20 فوت (20Feet Container)

یکی از پرکاربردترین انواع کانتینرها در صنعت حمل و نقل و همچنین انبار کالاها، کانتینرهای 20 فوتی هستند. ابعاد کانتینرهای 20 فوتی 6*2.5 و ارتفاع آن‌ها 2.60 متر است.

  • کانتینر 40 فوت (40Feet Container)

کاربرد کانتینرهای 40 فوت هم مانند کانتینرهای 20 فوت در زمینه حمل و نقل کالا به ویژه به روش دریایی بسیار زیاد است. این نوع از کانتینرها از نظر بلندی و کوتاهی ارتفاع به دو نوع مختلف تقسیم بندی می‌شوند، شامل:

  • کانتینر 40 فوت استاندارد

کانتینرهای 40 فوت استاندارد دارای ابعاد 12*2.5 متر و ارتفاع 2.60 متر هستند.

  • کانتینر 40 فوت ارتفاع بلند (HIGH CUBE)

کانتینرهای 40 فوت HIGHCUBE همانطور که از نامشان پیداست برای حمل کالاهایی که ارتفاع زیادی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابعاد این کانتینرها 12*2.5 متر و ارتفاع آن‌ها 2.90 متر است.

انواع کانتینرها از نظر کاربرد

تا به اینجای مقاله آموختیم که کانتینرها از نظر ابعاد شامل کانتینرهای 10 فوت، 20 فوت و 40 فوت (استاندارد و ارتفاع بلند) هستند. اکنون می‌خواهیم انواع مختلف container را از نظر کاربری معرفی کنیم.

  • کانتینر عمومی (General Purpose Containers)

کانتینر عمومی که به کانتینر کالای خشک (Dry Container) نیز معروف است در هر سه ابعاد 10 فوت، 20 فوت و 40 فوت طراحی می‌شود.

کانتینرهای عمومی، مسقف، دارای کف سخت و از اطراف محصور هستند. از دیگر ویژگی‌های این نوع کانتینرها می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر آب و هوا اشاره کرد.

  • کانتینر یخچالی (Iso Reefer Containers)
  چگونگی کرایه کانتینر از کشور چین تا ایران

کانتینرهای یخچالی در دو ابعاد 20 فوت و 40 فوت موجود هستند. در این کانتینرها واحدی به نام واحد خنک کننده تعبیه شده است تا با استفاده از آن‌ها بتوان محصولات فاسد شدنی و به طور کلی محمولات حساس به دما را حمل کرد.

 کانتینرهای یخچالی را معمولا با فولاد cor-ton (هوازدگی) می‌سازند.

  • کانتینر تخت (Flat Rack Containers)

علت نامگذاری این نوع از کانتینرها به تخت یا تاشو، قابلیت جمع شوندگی کناره‌های آن‌هاست. انواع کانتینر تخت در ابعاد 20 فوت و 40 فوت قابل استفاده هستند.

با استفاده از کانتینرهای تاشو می‌توان محموله‌های با ابعاد بزرگ و سنگین نظیر ماشین آلات، تجهیزات ساختمانی و قرقره‌ها را حمل کرد.

  • کانتینر روباز (Open Top Containers)

کانتینرهای روباز این امکان را فراهم آورده‌اند که از سقف هم بتوان عمل بارگیری را انجام داد. این قابلیت برای حمل کالاهای با ارتفاع زیاد نظیر ماشین آلات و محمولات سنگین، بسیار کاربردی است. بدنه کانتینرهای روباز از جنس فلزهای مستحکم است.

این کانتینرها به جهت بهره مندی از حلقه‌هایی که به ریل‌های جانبی بالا و پایین و ستون‌های گوشه متصل شده‌اند، ایمنی بسیار بالایی دارند.

کانتینرهای روباز در ابعاد 20 فوت و 40 فوت موجود هستند.

  • کانتینر پهلو باز (Open Side Containers)

انواع کانتینر پهلو باز علاوه بر یک درب در انتها، در ضلع جانبی نیز دارای در هستند.

کانتینرهای پهلو باز برای حمل کالاهایی که حجم و ابعاد زیادی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آنجایی که هم از در جانبی و هم از در انتهایی می‌توان اقدام به بارگیری و یا تخلیه بار کرد، سرعت این عملیات در کانتینرهای پهلو باز حدودا دو برابر می‌شود.

انواع کانتینر پهلو باز در دو ابعاد 20 فوت و 40 فوت طراحی و ساخته می‌شوند.

  • کانتینر دو در (Double Door Containers)

کانتینرهای دو در به تونلی نیز معروف هستند. دلیل این نام‌گذاری‌ها به شرح زیر است:

در هر دو سمت این نوع کانتینرها، در تعبیه شده و به تونل شباهت دارند.

در صورت بستن دائمی یک در از این کانتینرها، تبدیل به کانتینرهای عمومی می‌شوند. کانتینرهای دو در این امکان را فراهم آورده‌اند که به راحتی بتوان دو نوع کالای مختلف را بدون اینکه قاطی شوند در آن‌ها جا ساز کرد. سرعت بارگیری و تخلیه بار به جهت دو در بودن در این کانتینرها بالاست.

جهت حفظ کالاهای داخل این نوع کانتینرها در برابر عوامل بیرونی نظیر گرد و خاک و … هر دو در آن را محکم قفل می‌کنند.  

  درباره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

کانتینرهای تونلی (دو در) در ابعاد 20 فوت و 40 فوت طراحی می‌شوند.

  • کانتینر عایق بندی شده (Insulated Container)

در این نوع کانتینرها از تبادل هوای داخل با خارج جلوگیری می‌شود.

این کانتینرها معمولا در ابعاد 20 فوت طراحی شده و برای حمل کالاهایی نظیر گوشت منجمد، دارو، مواد بیولوژیکی، شیمیایی و … مناسب هستند.

  • کانتینر مخزن دار (Tank Container)

کانتینرهای مخزن دار (تانکری) به شکل استوانه و از جنس فولاد هستند. از این کانتینرها برای حمل و نقل گازها و مایعات استفاده می‌شود.

  • کانتینر تهویه دار (Ventilated Container)

کانتینرهای تهویه دار برای حمل محمولاتی ک نیاز به تهویه دارند مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. از جمله این محمولات می‌توان به قهوه و لوبیا اشاره کرد.

  • کانتینر حرارتی (Heated Container)

یکی دیگر از انواع کانتینرها، نوع حرارتی است که به یک موتور گرم کننده مجهز شده و در قسمت بدنه‌ها، عایق حرارتی دارد.

واضح است که از container حرارتی برای حمل کالاهایی که دوست‌دار گرما هستند استفاده می‌شود.

  • کانتینر مسطح (Platform Container)

کانتینرهای مسطح برای حمل اقلام سنگین نظیر آهن، فولاد و ماشین آلات کاربرد دارد. بارگیری کالا در کانتینرهای مسطح از قسمت تحتانی صورت می‌گیرد.

سایر کانتینرها عبارتند از:

  • کانتینر حمل حیوانات

در انواع کانتینر حمل حیوانات به منظور گردش هوا، دریچه‌هایی در بخش طولی و عرضی تعبیه شده. همچنین در قسمت پایینی این کانتینرها، دریچه‌هایی جهت نظافت و دسترسی حیوانات به آب و غذا قرار داده شده است.

  • کانتینر حمل خودرو

از انواع دیگر کانتینرها می‌توان به کانتینرهای حمل خودرو اشاره کرد که در دو ابعاد 20 فوت و 40 فوت طراحی می‌شوند. با این نوع کانتینرها در ابعاد 20 فوت، 1 خودرو و در ابعاد 40 فوت 2 خودرو، قابل حمل و جابه‌جایی است.

نتیجه گیری بررسی انواع کانتینر از لحاظ ابعاد و کاربرد!

شناخت انواع کانتینر از لحاظ ابعاد و کاربرد به شما کمک می‌کند تا برای حمل محموله‌های خود بهترین نوع را انتخاب و اجاره کنید.

اجاره کانتینر مناسب برای حمل کالا، مزایای زیادی از جمله افزایش ایمنی و سرعت و کاهش هزینه‌ها را به همراه دارد.

در آخر لازم به ذکر است که برای اجاره انواع کانتینر 20 فوت، 40 فوت، یخچالی و … می‌توانید روی کمک آموت حساب کنید. برای اجاره کانتینر از آموت به صفحه اجاره کانتینر، مراجعه کنید.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در خصوص حمل کانتینری با ما و سایر کاربران سایت خدمات بازرگانی آموت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.