انتخاب بهترین ترم حمل و نقل بین المللی

توسط ادمین
12 دسامبر 2022
1 دقیقه خواندن

اینکوترمز (International Commercial Terms) یا اصطلاحات بازرگانی بین المللی با هدف جلوگیری از سردرگمی طرفین معاملات تجاری و به منظور تسهیل تجارت بین الملل توسط اتاق بازرگانی بین المللی منتشر شده است. اینکوترمز، دارای ترم‌های مختلفی است که در 4 گروه قرار داده می‌شوند.

می‌خواهید بدانید بهترین ترم حمل و نقل بین المللی چیست؟ تا انتها با ما همراه باشید.

ما در ادامه قصد داریم با معرفی جامع اینکوترمز و ترم‌های آن به شما در شناخت بهترین ترم حمل و نقل بین المللی کمک کنیم.

معرفی جامع ترم‌های اینکوترمز

انواع ترم‌های اینکوترمز به 4 گروه مختلف تقسیم بندی می‌شوند، شامل:

  • گروه E؛ EX-WORK تحویل کالا به خریدار در محل کار فروشنده

مطابق ترم‌های این گروه، وظیفه‌ی فروشنده جهت تحویل کالا، در محل کار وی به خریدار پایان می‌‌یابد و تمامی وظایف مربوط به بارگیری و ترخیص کالا بر عهده خریدار خواهد بود. مگر اینکه چیزی غیر از این بین طرفین توافق شده باشد.

در ترم‌های گروه E کمترین تعهدات برای فروشنده کالا در نظر گرفته شده است.

  • گروه F؛ تحویل کالا به خریدار در یکی از 3 حالت زیر:

FCA (Free Carrier)

تحویل کالا به حمل کننده در محل تعیین شده؛ طبق ترم FCA، فروشنده تا زمان تحویل کالا به حمل کننده‌ای که توسط خریدار تعیین شده، نسبت به کالا تعهد دارد.

نکته: اگر خریدار، مکان دقیقی را برای تحویل کالا مشخص نکرده باشد، این امکان به فروشنده داده می‌شود تا خود مکانی را برای تحویل کالا به حمل کننده در نظر بگیرد.  

FAS (Free Alongside Ship)

تحویل در کنار کشتی در بندر بارگیری تعیین شده؛ مطابق این ترم، فروشنده تا زمان تحویل کالا روی اسکله و یا دوبه‌های بندر بارگیری مشخص شده، تعهد دارد.

FOB (Free On Board)

تحویل روی عرشه در بندر بارگیری تعیین شده؛ در ترم FOB، هزینه‌های مربوطه تا زمانی که کالا از نرده کشتی در بندر بارگیری در نظر گرفته شده عبور نکرده باشد بر عهده فروشنده خواهد بود.

  • گروه C؛ تحویل کالا در مبداء خریدار با پرداخت کرایه حمل در یکی از 4 حالت زیر:

ترم حمل و نقل بین المللی CFR (Cost and Freight)

هزینه و کرایه حمل در مقصد تعیین شده؛ طبق این ترم بین المللی هزینه‌های مربوط به حمل تا زمان رسیدن کالا به بندر مقصد بر عهده فروشنده است و سایر هزینه‌ها مثل هزینه‌های ناشی از خسارات وارده به کالا پس از تحویل آن روی عرشه برعهده خریدار خواهد بود.

CIF (Cost, Insurance and Freight)

هزینه، بیمه و کرایه حمل کالا در بندر مقصد تعیین شده؛ مطابق ترم حمل و نقل بین المللی CIF، فروشنده علاوه بر هزینه و کرایه حمل، هزینه‌های مربوط به بیمه کالا را نیز باید پرداخت کند.

  حمل و نقل بین المللی از کشورهای شمال آفریقا

CPT (Carriage Paid To)

کرایه حمل پرداخت شده تا مقصد تعیین شده؛ طبق ترم CPT، فروشنده موظف به پرداخت کرایه حمل کالا تا مقصد مشخص شده است و هزینه‌ها پس از تحویل کالا به حمل کننده بر عهده خریدار خواهد بود.

ترم حمل و نقل بین المللی CIP (Carriage and Insurance Paid to)

کرایه حمل و بیمه پرداخت شده تا محل مشخص شده در مقصد؛ مطابق این ترم، فروشنده علاوه بر کرایه حمل باید هزینه‌ی مربوط به بیمه کالا را که جهت جبران خسارات ناشی از خطرات احتمالی در طول حمل کالا در نظر گرفته شده را هم پرداخت نماید.

  • گروه D؛ تحویل کالا در مقصد در یکی از 5 حالت زیر:

DAF (Delivered At Frontier)

تحویل در مرز تعیین شده؛ مطابق این ترم حمل و نقل، فروشنده تا زمان ترخیص کالا به منظور صدور و تحویل آن در مرز تعیین شده در قبال کالا تعهد دارد.

DES (Delivered Ex Ship)

تحویل از کشتی در بندر مقصد؛ مطابق ترم DES، فروشنده باید کالا را قبل از ترخیص جهت ورود در بندر مقصد روی عرشه کشتی تحویل دهد.   

DEQ (Delivered Ex Quay)

تحویل در اسکله بندر مقصد؛ در این ترم بین المللی، فروشنده موظف است کالا را بعد از ترخیص در بندر مقصد به خریدار تحویل دهد.

در DEQ، تمامی مسئولیت‌ها و هزینه‌های مربوطه بر عهده فروشنده است.

DDU (Delivered Duty Unpaid)

تحویل کالا در مقصد تعیین شده بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی؛ مسئولیت کالا و همچنین تمامی هزینه‌های مربوطه غیر از حقوق و عوارض گمرکی تا زمان تحویل کالا در مقصد تعیین شده بر عهده فروشنده است.

DDP (Delivered Duty Paid)

تحویل کالا در مقصد تعیین شده با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی؛ مسئولیت کالا و همچنین تمامی هزینه‌های مربوطه به همراه حقوق و عوارض گمرکی تا زمان تحویل کالا به خریدار در مقصد تعیین شده بر عهده فروشنده است.

بهترین ترم حمل و نقل بین المللی چیست؟

اکنون که با انواع ترم‌ها آشنا شدید، وقت آن رسیده که بهترین ترم حمل و نقل بین المللی را بررسی کنیم.

پاسخ این سوال تا حد زیادی به معامله و توافقاتی که بین خریدار و فروشنده کالا صورت می‌گیرد بستگی دارد. قبل از انتخاب ترم، باید مشخص کنید که کاهش هزینه‌ها برایتان اولویت دارد یا کاهش خطرات احتمالی؟ پس از آن می‌توانید ترم مناسب حمل را انتخاب کنید.

  شناسنامه کانتینر چیست؟ معرفی روش‌های کدگذاری شناسه کانتینر

شایان ذکر است که یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب بهترین ترم حمل بین المللی تاثیر دارد، روش حمل کالا است. 

دیگر فاکتورهای موثر در انتخاب ترم حمل و نقل مناسب عبارتند از:

  • صادر کننده هستید یا وارد کننده؟

بهترین ترم حمل و نقل بین المللی برای صادر کننده با وارد کننده متفاوت است.

اگر صادر کننده هستید بهترین ترم برای شما، EXW است، زیرا طبق این ترم، حداقل مسئولیت‌ها جهت تحویل کالا و پرداخت هزینه‌ها بر عهده صادر کننده در نظر گرفته شده است.

اما اگر وارد کننده هستید و اعتماد کافی به فروشنده دارید، بهترین ترم حمل و نقل بین المللی برای شما، ترم‌های گروه D هستند.

شایان ذکر است که انتخاب ترم‌های گروه D در صورتی که فروشنده، فردی قابل اعتماد نباشد، احتمال رخداد مشکلاتی نظیر عدم تحویل تمام و کمال کالای مورد نظر خریدار طبق مشخصات پکینگ را افزایش می‌دهد.  

علاوه بر ترم‌های گروه D، ترم EXW نیز برای واردکنندگان مسلط بر شرایط و قوانین کشور مبداء، یکی از بهترین ترم‌های حمل و نقل محسوب می‌شود.

  • شناخت طرف مقابل معامله

داشتن شناخت و اعتماد کافی روی طرف مقابل معامله (چه خریدار چه فروشنده)، این اطمینان خاطر را می‌دهد که وی وعده‌ها و تعهدات خود را عملی خواهد کرد.

  • آشنایی با قوانین محل سکونت طرف مقابل معامله

اگر می‌خواهید بهترین ترم حمل و نقل بین المللی را انتخاب کنید، خوب است که علاوه بر تسلط به قوانین کشور خود به قوانین کشوری که طرف مقابل معامله در آن سکونت دارد آشنا باشید تا مانع از بروز ریسک‌های احتمالی شوید.

نتیجه گیری بررسی انتخاب بهترین ترم حمل و نقل بین المللی!

در این مقاله پس از معرفی ترم‌های اینکوترمز آموختیم که چطور می‌توان بهترین ترم حمل و نقل بین المللی را انتخاب نمود.

البته ناگفته نماند که انتخاب ترم مناسب، کار چندان ساده‌ای نیست بنابراین اگر نیاز به مشورت با متخصص این حوزه را دارید، می‌توانید روی کمک مشاوران ما در آموت حساب کنید.

مشاوران متخصص آموت به شما چه در نقش خریدار باشید چه در نقش فروشنده، کمک خواهند کرد تا ترم مناسب حمل بین المللی را انتخاب کرده و کالای خود را صحیح و سالم و بدون چالش در مقصد مورد نظر به خریدار تحویل دهید و یا از فروشنده تحویل بگیرید.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در خصوص انتخاب ترم مناسب جهت بازرگانی بین المللی با ما و سایر کاربران وب‌سایت خدمات بازرگانی آموت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.