شیپینگ اوردر چیست؟ + معرفی گام به گام مراحل Shipping Order

توسط ادمین
30 ژانویه 2023
1 دقیقه خواندن
شیپینگ اوردر

شیپینگ اوردر از دو واژه شیپینگ (Shiping) به معنای کشتیرانی و اوردر (Order) به معنای سفارش تشکیل شده است و از اصطلاحات حمل دریایی به شمار می‌رود.

اگر می‌خواهید درباره Shiping Order اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم مفهوم شیپینگ اوردر را به همراه مراحل آن شرح دهیم.

شیپینگ اوردر چیست؟

شیپینگ اوردر سندی است که به منظور تائید در دسترس بودن تجهیزات و فضای کشتی از سوی خط کشتیرانی صادر می‌‌گردد. این سند اطلاعاتی نظیر مکان تحویل، مکان تخلیه کانتینر و زمان بندی‌های ارسال را دربر دارد.

مراحل شیپینگ اوردر

شیپینگ اوردر پس از طی مراحل زیر صورت می‌گیرد:

  • مرحله 1- استعلام قیمت

استعلام قیمت مشتری از  مسئولین فروش شرکت حمل کننده بار برای آگاهی از قیمت‌ها و شرایط کار.

در این مرحله مسئولین فروش شرکت ها باید بهترین نرخ و پایین ترین زمان ترانزیت کالا را همراه با سایر خدمات مربوط به کشتی  را به مشتری اطلاع رسانی کنند.

در واقع به این اعلام نرخ به مشتری Freight Quotation می‌گویند که به صورت مکتوب و با ایمیل انجام می‌شود. در کوتیشن علاوه بر مدت اعتبار نرخ کرایه حمل کالا، جزئیات کالا، مشخصات و نوع بسته بندی آن نیز اعلام می شود.و بهتر است به صورت فایل های ذخیره شده به صورت بانک اطلاعاتی باشند .

  •  مرحله 2- رزرو کانتینر
  گواهی بهداشت کالا چیست؟ + معرفی انواع آن

بعد از این که مشتری و مسئولین فروش بر سر  نرخ حمل و نقل بار و سایر جزئیات نرخ کرایه حمل به توافق رسیدند باید درخواست رزرو کانتینر یا  Booking Request را ارسال کنند.

مقاله پیشنهادی: معرفی روش‌های حمل و نقل دریایی

تعداد کانتینر، نوع کالا، نحوه بسته بندی، بندر مبدا و مقصد نهایی و در نهایت نرخ توافق شده با خط کشتیرانی محل پرداخت کرایه حمل بار از جمله مواردی است که در درخواست رزرو کانتینر مد نظر قرارد می‌گیرد.

  • مرحله 3- پیگیری زمان تحویل اسناد به دفتر کشتیرانی

:در این مرحله مشتری و یا نماینده او باید برای اطلاع از زمان تحویل اسناد به دفتر کشتیرانی پیگیری‌های لازم را انجام دهد. در این مرحله اطلاعاتی مانند زمان حرکت و ETA توسط مسئول فروش به مشتری اعلام می‌گردد.

  • مرحله 4- ارسال به موقع محموله

هماهنگی‌های لازم با دفتر کشتیرانی و شرکت حمل و نقل  پس از این که شیپینگ اوردر ارسال شد به جهت اینکه محموله به موقع و توسط اولین کشتی ارسال گردد. در صورت تاخیر و کوتاهی در تماس با شرکت حمل و نقل  یا دفتر کشتیرانی ممکن است محموله از کشتی جا بماند.

  • مرحله 5- دریافت پیش نویس بارنامه

انجام  پیگیری‌های تلفنی برای دریافت پیش نویس بارنامه (BL) و همچنین دریافت اطلاعاتی از جمله نام کشتی  و ETA می بایست توسط کارکنان بخش ترافیک انجام شود و اطلاعات لازم برای مشتری ارسال گردد.

  • مرحله 6- دریافت بارنامه تاریخ دار
  حمل و نقل بین المللی از آلمان، هلند و بلژیک

در این مرحله باید پیگیری های لازم جهت دریافت بارنامه تاریخ دار با عنوان Shipped On “Board Dated ”، انجام شود، صورتحساب یا Invoice از کشتیرانی دریافت شود و درنهایت ارسال بارنامه تاریخ دار و … به مشتری انجام می‌شود.

  • مرحله 7- تسویه حساب

مرحله نهایی تسویه حساب کشتیرانی است که متعاقب با آن  اصل بی ال Original B/L همراه با نامه تلکس ریلیز Telex Release از شرکت حمل و نقل دریافت می‌گردد.

نتیجه گیری بررسی شیپینگ اوردر!

در این مقاله سعی کردیم مفهوم شیپینگ اوردر را به همراه مراحل آن به طور جامع بیان کنیم.

در آخر لازم به ذکر است که در صورت نیاز به خدمات حمل و نقل دریایی، آموت آماده ارائه خدمات با بهترین قیمت و کیفیت است. شرکت خدمات بازرگانی آموت با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه حمل و نقل بین المللی و تسلط به تمامی روش‌ها، قادر به حمل کالا به بهترین روش ممکن است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را در زمینه Shiping Order با ما در میان بگذارید و در اسرع وقت، پاسخ مناسب را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.