ترانزیت داخلی چیست؟ آموزش نحوه انجام آن 

توسط ادمین
25 ژانویه 2023
1 دقیقه خواندن
ترانزیت داخلی

ترانزیت داخلی یکی از اصطلاحات مهم صنعت حمل و نقل است که به روش‌های مختلف دریایی، هوایی و زمینی صورت می‌گیرد.

اگر می‌خواهید به درک درستی از این نوع ترانزیت برسید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم علاوه بر تعریف ترانزیت داخلی، انواع و نحوه انجام آن را نیز آموزش دهیم.

ترانزیت داخلی چیست؟

Transit در لغت به معنای انتقال و عبور دادن است. برای درک بهتر مفهوم ترانزیت داخلی به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید کالایی از طریق گمرک بندر عباس وارد کشور شده باشد، اما مجوز ترخیص کالا و ورود به بازارهای کشور از طریق این گمرک به هر دلیلی صادر نشود. بدین منظور قانونی وضع شده است به شرح زیر:

طبق ماده 60 قانون گمرکی کشور:

در صورت تقاضای صاحب بار و یا تشخیص گمرک، محموله جهت انجام امور گمرکی و ترخیص باید به گمرک دیگری از این کشور منتقل شود که به این فرآیند ترانزیت داخلی گفته می‌شود.

انواع ترانزیت داخلی چیست؟

ترانزیت داخلی بسته به اینکه روش حمل چیست به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود، شامل:

  • ترانزیت زمینی

ترانزیت زمینی، رایج‌ترین نوع ترانزیت داخلی است که خود به دو نوع ترانزیت جاده ای و ریلی تقسیم می‌شود. ترانزیت زمینی برای بارهای با وزن و تناژ بالا کاربرد دارد. در این نوع ترانزیت معمولا از کمپرسی، تریلی و یا کامیون برای حمل بار استفاده می‌شود.

در صورتی که حجم کالای مورد نظر بسیار زیاد باشد به عنوان مثال حمل تجهیزات سنگین ساختمانی از ترانزیت ریلی استفاده می‌شود.

  • ترانزیت دریایی

ترانزیت داخلی به روش دریایی اغلب در کشورهای دارای مرزهای آبی زیاد کاربرد دارد.

ترانزیت به این روش در مقایسه با روش زمینی، امنیت بیشتری داشته و ساده تر انجام می‌گیرد. مهم‌ترین بنادر تجاری داخل کشور عبارتند از: بندرعباس، بندر امام، بندر چابهار و بندر ماهشهر.

  • ترانزیت هوایی

ترانزیت هوایی یک نوع ترانزیت با سرعت بالا است که معمولا برای حمل کالاهای فاسد شدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش همچنین برای جابجایی کالاهایی که باید در یک بازه زمانی کوتاه به مقصد مورد نظر برسند کاربرد دارد.

  بررسی روش‌ها و نحوه حمل کالا به قطر

جهت کسب اطلاع از مزایا و معایب انواع ترانزیت، کلیک کنید.

ترانزیت داخلی چگونه انجام می‌گیرد؟

نحوه انجام ترانزیت داخلی به شرح زیر است:

در ابتدا باید اظهارنامه را با سایر مدارک مورد نیاز به گمرک تحویل داد تا مسئولین مربوطه، کالا را با اظهارنامه و دیگر مدارک، مقایسه کرده و از مطابقت آن‌ها مطمئن شوند.

سپس باید هزینه ای تحت عنوان هزینه حمل و ضمانت رساندن بار به مقصد به متصدیان حمل بار پرداخت گردد. شایان ذکر است که این هزینه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، نظیر: ارزش کالا، کاربرد کالا، میزان حقوق ورودی کالا و …

نکته: از آنجایی که امکان برآورد دقیق هزینه‌های مربوط به تضمین وجود ندارد، شرکت‌های باربری معمولا طی عقد قراردادی با یک شرکت بیمه مورد تایید گمرک، ضمانت نامه‌های لازم را تحت عنوان بن ترانزیت برای گمرک دریافت می‌کنند.

در این مرحله از ترانزیت داخلی، مجوز بارگیری و حمل محموله صادر می‌شود و قبل از خروج کالا از گمرک یک بار دیگر بررسی‌های لازم روی آن انجام می‌گیرد. در صورت عدم وجود مشکل، محموله باید در بازه زمانی مشخص شده در پروانه ترانزیت به مقصد منتقل شود.

نکته قابل توجه: در صورت ایجاد تاخیر در رسیدن محموله به مقصد، محموله مورد نظر مظنون به قاچاق شده و در نتیجه در گمرک مقصد باید مجددا به طور دقیق، مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از این بازرسی‌ها جلوگیری و یا کسب اطلاع از دخل و تصرفات میانه مسیر است.

در نهایت پس از رسیدن بار به مقصد، کارشناس مشخصات محموله را با مندرجات اسناد، مدارک و پروانه ترانزیت مقایسه می‌کنند. در صورت عدم وجود مغایرت، قبض انبار گمرک مقصد جهت ترخیص کالای مورد نظر صادر می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت ترانزیت داخلی

مهم‌ترین مدارکی که برای ترانزیت داخلی به آن‌ها نیاز دارید عبارتند از:

  • گواهی مبدا
  • فهرست عدل بندی
  • قبض انبار گمرک
  • فاکتورهای فروش
  • بارنامه
  • گواهی ثبت سفارش
  • ترخیصیه
  حمل و نقل بین المللی از کانادا

نکات کلیدی ترانزیت داخلی!

تعیین هزینه‌های مربوط به ترانزیت داخلی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع، حجم و ارزش کالا، روش حمل، فاصله میان مبدا و مقصد.

ترانزیت داخلی به سه روش مختلف زمینی، دریایی و هوایی با قوانین و مقررات خاص خود انجام می‌گیرد. آشنایی با قوانین و مقررات ترانزیت انواع کالا، کمک شایانی به تسریع پروسه مربوطه خواهد کرد.

حتما امور مربوط به ترانزیت بار خود را به یک شرکت حمل و نقل معتبر بسپارید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها در وقت و زمان نیز تا حد زیادی صرفه جویی شود.

شرکت‌های ترانزیتی، محموله‌ها را جهت جبران خسارات احتمالی بیمه می‌کنند. به این معنا که اگر کالاهای ترانزیتی در طول مسیر، آسیب ببینند، بیمه طبق آنچه در قرارداد توافق شده، مسئول جبران آن‌ها خواهد بود. 

در قراردادهای ترانزیتی که بر اساس FOB منعقد شده‌اند، مسئولیت تمامی هزینه‌های ترانزیت کالا و خطرات احتمالی تا زمان رسیدن کالا به مقصد بر عهده فروشنده است و پس از رسیدن کالا به مقصد، مسئولیت هزینه‌ها نظیر کرایه حمل کالا، بیمه و … بر عهده خریدار خواهد بود.

نتیجه‌ گیری بررسی ترانزیت داخلی!

در این مقاله با یکی دیگر از اصطلاحات مهم صنعت حمل و نقل و تجارت بین الملل آشنا شدیم و آموختیم که می‌توان آن را به سه روش مختلف زمینی، دریایی و هوایی انجام داد. شایان ذکر است که ترانزیت چه در سطح داخلی و چه در سطح بین الملل، تاثیر بسیار زیادی بر رشد اقتصاد کشورها دارد.

اگر به خدمات مربوط به ترانزیت داخلی نیاز دارید می‌توانید روی کمک آموت حساب کنید. آموت با سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل به انواع روش‌ها، آماده خدمات رسانی است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در این خصوص با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.