بررسی مزایا و معایب انواع ترانزیت

توسط ادمین
13 اکتبر 2022
1 دقیقه خواندن

همانطور که می‌دانید روابط بین شهرها و کشورهای مختلف، وابسته به سیستم حمل می‌باشد.

حمل و نقل بین المللی به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها ترانزیت است. ترانزیت (Transit)، کلمه‌ای فرانسوی و به معنای عبور و انتقال کالا بین شهرها و کشورها است.

ما در این مقاله قصد داریم انواع ترانزیت را به طور جامع، معرفی کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.  

انواع ترانزیت کدامند؟

ترانزیت را بسته به قلمرو گمرکی و روشی که اجرا می‌شود در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌دهند.

انواع ترانزیت از نظر قلمرو گمرکی

ترانزیت از نظر قلمرو به دو نوع داخلی و خارجی (بین المللی) تقسیم بندی می‌شود.

ترانزیت داخلی

ترانزیت داخلی به انتقال بین دو یا چند گمرک داخل یک کشور گفته می‌شود. این نوع بیشتر در انتقال تولیدات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی استفاده می‌گردد.

رایج ترین این نوع انتقال در ایران روش زمینی است که با استفاده از ماشین‌های ترانزیت چادری، تریلی کمپرسی و یا انواع کامیون‌ها صورت می‌گیرد.

در برآورد هزینه این نوع ترانزیت، عواملی مانند نوع کالا، ارزش کالا، نوع ترانزیت داخلی، مسیر ترانزیت و میزان فاصله مبدأ تا مقصد تاثیرگذار هستند.

ترانزیت خارجی (بین المللی)

ترانزیت بین المللی به انتقال کالا بین گمرک دو کشور مختلف گفته می‌شود. در این نوع انتقال، گاها نیاز به عبور کالا از کشوری مابین مبدا و مقصد می‌باشد، به طور مثال برای عبور کالاهای چین به ایران نیاز است کالاها ابتدا به دبی و در نهایت به ایران وارد شوند.

انواع ترانزیت از نظر روش اجرای آن

ترانزیت به روش‌های مختلف زمینی، ریلی، هوایی و دریایی انجام می‌شود. فاصله مکانی، ارزش و نوع کالا، فاکتورهای کلیدی در تصمیم گیری برای انتخاب بهترین نوع ترانزیت هستند.

ترانزیت زمینی

به نقل و انتقال کالا با خطوط جاده‌ای را ترانزیت زمینی میگویند. این نوع ترانزیت پرکاربرد و از لحاظ مالی به صرفه می‌باشد. این نوع انتقال، دارای زمان بندی مشخص و همچنین پروانه مخصوص برای بازرسی کالاها است.

  فورواردر کیست؟ + معرفی خدمات فورواردری

ترانزیت ریلی

حمل و نقل ریلی از متدوال‌ترین و امن‌ترین اشکال ترانزیت است. این نوع، نیازمند زیرساخت‌هایی خاص است و تنها در قسمت‌های دارای ریل راه آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترانزیت ریلی با ظرفیت بالای باری، یکی از شیوه‌های ارزان ترانزیت است. مزایای فراوان این نوع ترانزیت باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای در تجارت و بازرگانی پیدا کند. ایران بعد از ترانزیت زمینی دارای جایگاه مناسبی در این نوع ترانزیت در خاورمیانه می‌باشد.

ترانزیت دریایی

ترانزیت دریایی، قدیمی ترین نوع ترانزیت است که کالاها را با استفاده از قایق، لنج و کشتی به مقصد کشورهایی که به آب‌های آزاد، دسترسی دارند، حمل می‌کنند.

ایران نیز با توجه  به شکل جغرافیایی از سمت شمال و جنوب منتهی به آب‌های آزاد می‌باشد و این ویژگی امکان تجارت و ترانزیت دریایی را برای حمل انواع کالا به کشورهای دیگر، فراهم ساخته است.

این روش در مقایسه با روش‌های دیگر ترانزیت هزینه مناسب‌تری دارد و همچنین امکان انتقال کالاهای حجیم و ظرفیت بالای آن نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت ترانزیت دریایی به حساب می‌آید.

از مهم‌ترین کالاهایی که می‌توان به روش ترانزیت دریایی حمل کرد، فرآورده‌های نفتی می‌باشد. انتقال فرآورده‌های نفتی به شکل‌های مختلف و با کشتی های مخصوص نظیر کشتی‌های فله بر، ناو نفتی و کشتی‌های کانتینردار صورت می‌گیرد.

ترانزیت هوایی

سریع‌ترین و از پرکاربردترین نوع ترانزیت‌ها است. ترانزیت هوایی به دلیل سرعت بالای انتقال برای حمل مواد غذایی، کشاورزی، کالاهای پزشکی، دارویی و کالاهای با شرایط خاص، مناسب است. از دیگر مزایای آن می‌توان به ایمنی بالای انتقال کالا اشاره کرد.

هزینه ترانزیت هوایی به نسبت دیگر انواع ترانزیت بیشتر است. همچنین محدودیت مسیرها نیز از دیگر اشکالات این نوع ترانزیت محسوب می‌شود.

  منظور از کالاهای ترانزیتی چیست؟

مزایای ترانزیت در ایران چیست؟

ترانزیت بین‌المللی در ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که با وجود آب‌های آزاد در شمال و جنوب کشور و همچنین امکان استفاده از خطوط ریلی و ترانزیت هوایی، تبدیل به پل ارتباطی مهمی شده و همین امر برقراری ارتباط با کشورهای مختلف مانند روسیه، اروپای شرقی، مرکزی و شمالی، آسیای میانه و جنوبی، اقیانوسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس را آسان کرده است.

خوشبختانه ایران دارای بنادر مهم و به نامی مانند بندر شهید رجایی، امیر آباد و بندر انزلی است  که در کریدور شمال – جنوب ایران فعالیت دارند . از دیگر بنادر مهم کشور می‌توان از بندر شهید باهنر، لنگه، بوشهر، چابهار، امام خمینی و نوشهر نام برد.

قرارگیری در مرکزیت جغرافیایی کشور های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو ، فرصت بسیار خوبی به ایران داده است تا بتواند نقش فعالی در روابط تجاری و اقتصادی بین اعضا این سازمان داشته باشد.

نتیجه گیری بررسی انواع ترانزیت!

انواع ترانزیت امروزه به دلیل اهمیت بسیار زیاد در بخش اقتصاد، مورد توجه صنایع دولتی و خصوصی قرار گرفته است و راهی است تا بتوان روابط تجاری خود را با دیگر کشورها حفظ کرد.

انواع ترانزیت باعث راحتی و دسترسی آسان به کالاهای مورد نیاز شده است. ما در این مقاله از وبلاگ شرکت خدمات بازرگانی آموت، سعی کردیم انواع ترانزیت را به طور جامع معرفی کنیم تا با شناخت آن‌ها بتوانید بهترین روش را برای حمل کالاهای ترانزیتی انتخاب کنید.

از اینکه وقت ارزشمندتان را برای مطالعه این مطلب صرف نمودید، بی‌نهایت متشکریم.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود از روش‌های مختلف ترانزیت کالا را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.