معرفی جامع روش‌های حمل و نقل دریایی

توسط ادمین
25 ژانویه 2023
1 دقیقه خواندن
روش‌های حمل و نقل دریایی

روش‌های حمل و نقل دریایی با توجه به فاکتورهایی نظیر مبداء و مقصد، حجم بار، بسته بندی و … متغیر است. همانطور که می‌دانید حمل دریایی، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی دارد، به طوری که بخش عمده ای از واردات و صادرات کالاها از طریق دریا صورت می‌گیرد.

اگر قصد دارید از خدمات حمل دریایی استفاده کنید، خوب است که انواع روش‌های حمل بار دریایی را بشناسید، بنابراین تا انتها با ما همراه باشید. ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم انواع روش‌های حمل دریایی را به همراه مزایا و معایب هر یک بیان کنیم.

چرا حمل و نقل دریایی؟

خوب است که در همین ابتدا قبل از معرفی روش‌های حمل و نقل دریایی با مزایای این شیوه حمل بین المللی، آشنا شوید.

خوشبختانه کشتی‌های باری با ظرفیت‌های متنوعی در دنیا وجود دارد که امکان حمل کالا در ابعاد و حجم‌های مختلف را فراهم آورده‌اند. شایان ذکر است که بهترین روش برای جابجایی بارهای سنگین وزن، حمل دریایی است.

حمل دریایی همچنین به واسطه هزینه مقرون به صرفه، توجه تجار و بازرگانان را به خود جلب کرده‌ است.

ایمنی بالای حمل کالا به روش دریایی از دیگر مزایای این شیوه حمل و نقل به حساب می‌آید. شایان ذکر است که همچنین بیمه حمل و نقل دریایی، راهی مطمئن برای جبران خسارات وارده به کالا در طول مسیر است.

انواع روش‌های حمل و نقل دریایی

همانطور که در مقدمه به آن اشاره کردیم حمل دریایی به روش‌های مختفی صورت می‌گیرد، شامل:

  • حمل کانتینری
  • کراس استاف
  • ترانشیپمنت
  • گروپاژ
  • چارترینگ
  • حمل ترکیبی
  • حمل فله

حمل دریایی با کانتینر

یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل دریایی، حمل محموله با استفاده از انواع کانتینرهای 20 فوت، 40 فوت، یخچالی و … است.

 آمارها حاکی از آن است که بیش از 90 درصد از حمل و نقل دریایی با استفاده از کانتینرها صورت می‌گیرد.

حمل کالا با کانتینر یک مزیت بسیار بزرگ دارد و آن هم عدم نیاز به تخلیه کانتینر برای تغییر شیوه حمل است. به عبارت دیگر در صورت نیاز به تغییر شیوه حمل کالا، فقط کانتینر را بین وسایل حمل جابجا می‌کنند و دیگر نیازی به تخلیه محموله‌ها از داخل کانتینر نیست.

کانتینرها همچنین برای حمل انواع کالاهای جامد، مایع و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حمل دریایی بار به روش کراس استافینگ

یکی از انواع روش‌های حمل و نقل دریایی، کراس استاف است. از کراس استاف زمانی استفاده می‌شود که امکان حمل مستقیم کالا از مبدا به مقصد نهایی وجود نداشته باشد و باید بار را در مقصد میانی تخلیه و در یک کشتی دیگر بارگیری کرده و سپس به مقصد مورد نظر ارسال کنند.

  حمل و نقل دریایی به لاتاکیا و طرابلس سوریه از ایران

کراس استاف در حمل دریایی، روشی زمان بر و پر هزینه است، بنابراین تنها در شرایط خاص از آن استفاده می‌شود.

برای درک بهتر این موضوع به مثال‌های زیر توجه کنید:

1- فرض کنید حجم بارتان زیاد بوده و باید در کشتی‌های باری بزرگ بارگیری شود اما بندر مقصد، ظرفیت پهلو گرفتن کشتی بزرگ را ندارد.

2- بندر مبدا، ظرفیت زیادی ندارد اما حجم محموله‌های ارسالی بزرگ و فاصله تا مقصد نیز زیاد است.

3- حالت دیگر فرض کنید قصد دارید بار خود را به کشوری که از سوی آن تحریم شده‌اید ارسال کنید.

در هر سه حالت باید از روش کراس استاف به منظور حمل دریایی بار استفاده کرد؛ به این صورت که در حالت اول، باید بار را در بین مسیر به کشتی‌های کوچک تر و در حالت دوم به کشتی‌های بزرگ تر منتقل و تا مقصد نهایی حمل نمود. در حالت سوم نیز کشتی به دلیل تحریم، اجازه پهلو گرفتن در بندر مقصد مورد نظر را ندارد، در نتیجه باید از روش کراس استاف استفاده کرد و بار خود را ابتدا به یک کشور واسطه ی تحریم نشده توسط کشور مقصد ارسال نمود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله قراردادهای حمل و نقل دریایی را مطالعه کنید.

حمل بار دریایی به روش ترانشیپمنت

ترانشیپمنت نیز یک روش حمل دریایی غیر مستقیم است که تنها در صورتی که امکان حمل مستقیم کالا از مبدا تا مقصد نهایی وجود نداشته باشد، کاربرد دارد.

استفاده از ترانشیپمنت معمولا به دو دلیل، رایج است:

1- زمانی که هیچ مسیر مستقیمی از مبدا به مقصد نهایی وجود نداشته باشد.

2- به دلیل تغییر روش حمل کالا

مورد اول که کاملا واضح است اما برای درک بهتر مورد دوم به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید قصد دارید کالایی را از کشور A به کشور B ارسال کنید و کشور B به آب‌های آزاد دسترسی ندارد، در نتیجه امکان حمل دریایی بار به صورت مستقیم از کشور A به کشور B وجود ندارد.

تنها دو روش زمینی و هوایی در گزینه‌ها باقی می‌ماند که از این دو روش، حمل زمینی بسیار کند و روش هوایی بسیار پر هزینه است. بنابراین ترجیح می‌دهید که بار خود را به روش دریایی ابتدا به کشور C (کشور واسطه) ارسال کرده و سپس از آنجا به روش زمینی و یا هوایی به کشور B حمل کنید.

حمل دریایی کالا به روش گروپاژ (خرده بار)

زمانی که مقدار بار ارسالی از حجم کانتینر کمتر باشد از روش گروپاژ استفاده می‌شود. حمل بار به روش گروپاژ یعنی بار چندین متقاضی با هم در یک کانتینر قرار داده شوند. بدیهی است که هزینه حمل به روش گروپاژ بسیار مقرون به صرفه است، زیرا بین چند نفر تقسیم می‌شود.

  شرح وظایف متصدی حمل و نقل دریایی مواد خطرناک

حمل دریایی به روش گروپاژ معمولا برای ارسال نمونه ای از یک محصول، حمل قطعات مورد استفاده در صنایع مختلف، بسته بندی‌های پالت پلاستیکی کوچک و … کاربرد دارد.

حمل کالا به روش چارترینگ

چارترینگ، نام یکی دیگر از روش‌های حمل دریایی است که برای ارسال کالاهای با حجم زیاد و یا بدون بسته بندی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمل و نقل دریایی به روش ترکیبی

از دیگر روش‌های حمل و نقل دریایی می‌توان به روش ترکیبی اشاره کرد. این روش همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از وسایل نقلیه مختلف است.

به عبارت دقیق تر زمانی که برای حمل کالا از مبداء تا مقصد مورد نظر از دو و یا بیش از دو روش حمل شامل دریایی، هوایی، جاده ای و ریلی استفاده شود به آن حمل ترکیبی می‌گویند.

حمل دریایی کالاهای فله

یکی دیگر از روش‌های حمل دریایی، مخصوص حمل کالاهای فله است که با استفاده از کشتی‌های مخصوص صورت می‌گیرد، از جمله:

  • کشتی‌های کوچک فله بر با ظرفیت زیر 10 هزار تن
  • کشتی‌های متوسط با ظرفیت بین 24 تا 35 هزار تن (هندی سایز)
  • کشتی‌های بزرگ با ظرفیت 35 تا 50 هزار تن (هندیمکس)
  • کشتی‌های با ظرفیت 55 تا 75 هزار تن (سوپرامکس)
  • کشتی‌های کیپ سایز با ظرفیت 400 هزار تن
  • کشتی‌های غول‌پیکر با ظرفیت بالای 400 هزار تن
  • کشتی فله بر ساده
  • کشتی فله بر سنتی
  • فله بر دریاچه رو
  • فله بر خودتخلیه‌کن
  • فله بر بدون جرثقیل

نتیجه‌ گیری بررسی روش‌های حمل و نقل دریایی بین المللی!

ما در این مقاله سعی کردیم انواع روش‌های حمل دریایی را به طور جامع معرفی کنیم تا با آگاهی کامل، نسبت به حمل دریایی بار خود اقدام کنید.

آموت با سال‌ها تجربه در زمینه حمل دریایی بین المللی انواع کالاها، به طور کامل به تمامی فوت و فن‌های روش‌های مختلف این شیوه حمل، تسلط کامل داشته و قادر است انواع بار را با بهترین روش حمل و نقل دریایی به مقصد مورد نظر حمل کند.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را از حمل کالا به روش دریایی با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.