چگونگی کرایه کانتینر از کشور چین تا ایران

توسط ادمین
30 ژانویه 2023
1 دقیقه خواندن
کرایه کانتینر از کشور چین تا ایران

کرایه کانتینر از کشور چین تا ایران به منظور حمل کانتینری کالا صورت می‌گیرد. حمل بار با کانتینر از روش‌های رایج حمل و نقل کالا در دنیا به شمار می‌رود. کرایه کانتینر برای حمل انواع بار در کشورهای مختلف، متفاوت است.

اگر قصد واردات کالا از چین به ایران را با استفاده از کانتینر دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم نکات مهم حمل و کرایه کانتینر از چین به ایران را در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با شرایط کرایه کانتینر از کشور چین تا ایران

حمل بار به روش دریایی از قدیمی ترین روش‌های انتقال کالا است که به دلیل قیمت مناسب و قابلیت حمل کالاهای سنگین، مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است. کشور چین به دلیل گستردگی مراودات تجاری با کشورهای دیگر از نظر بازرگانی و تجارت از جایگاه بسیار خوبی در شرق آسیا برخوردار است. فاصله نسبتا نزدیک چین با ایران و همچنین وجود ارتباطات سیاسی مناسب بین آن‌ها باعث شده که تجارت بین ایران و چین به طور گسترده صورت گیرد. از طرفی دیگر راه‌های ارتباطی موجود برای حمل کانتینر از چین تا ایران بیشتر از طریق دریا صورت می‌گیرد.

از جمله بنادر مهم کشور چین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شانگهای
  • شنزن
  • گوانجو
  • دالیان
  • شیامن
  • تیانجین

حمل کانتینری از این بنادر چینی به بنادر ایران مثل بندرعباس، بندر امام، بوشهر یا خرمشهر در فاصله زمانی بین ۲۵ تا ۳۵ روز زمان می‌برد.

مقاله پیشنهادی: انواع کانتینر از لحاظ ابعاد و کاربرد

مراحلی که برای حمل کانتینری از چین تا ایران در نظر گرفته شده است در ابتدا تخمینی از حجم و وزن بار توسط شرکت حمل و سپس محاسبه هزینه آن است. بعد از انجام کار کارشناسی، کالا بسته بندی شده، در کانتینر بارگیری می‌شود، به گمرک مبداء ارسال و پس از گذراندن مراحل مربوط به بازرسی و امور گمرک به بندر فرستاده خواهد شد. پس از تحویل کانتینر به کشتیرانی، کارهای مربوط به بیمه و صدور نهایی بارنامه انجام می‌گیرد و در نهایت، کانتینر توسط کشتی به بندر مقصد حمل می‌شود.

چگونگی حمل کانتینری از چین تا ایران

عمدتا حمل بار با کانتینر از طریق دریا صورت می‌گیرد که معمولا هزینه‌های زیادی در مقایسه با روش‌ حمل و نقل هوایی نخواهد داشت. این جابجایی با کانتینر به سه شکل مختلف صورت می‌گیرد، شامل

  • جابجایی کالا با کانتینر دربستی FCL

زمانی استفاده می‌شود که حجم بار زیاد باشد، به طوری که کل فضای یک کانتینر یا حتی چند کانتینر را پر کند. البته ممکن است گاهی به دلیل حساسیت کالا با وجود حجم کم نیز از این روش کانتینری استفاده شود. در حمل و نقل کالا با کانتینر دربستی تمامی مسئولیت‌های بارگیری و چینش بر عهده شرکت FORWARDER است.

  • جابجایی کالا به صورت خرده بار LCL
  شرح وظایف متصدی حمل و نقل دریایی مواد خطرناک

این شیوه از حمل برای جابجایی کالاهای با حجم کم قابل استفاده است. در این روش چون حجم بار کم است تمام ظرفیت یک کانتینر را اشغال نخواهد کرد  به این ترتیب کالای مورد نظر همراه با کالاهای دیگر افراد در کانتینر بارگیری و حمل خواهد شد. در این نوع از حمل کانتینری  بیشتر مسئولیت‌های حمل بار بر عهده شرکت  CARRIER خواهد بود.

  • حمل بار به صورت فله‌ یا BULK

این روش نیز برای محموله‌هایی است که بدون بسته‌بندی بارگیری شده و منتقل می‌شوند.

نحوه اجاره کانتینر از چین تا ایران

برای حمل کانتینر از چین به ایران، کالاهای وارداتی در یکی از بندرهای کشور چین مانند بندر شانگهای یا هنگ‌کنگ، بارگیری می‌شوند و با رسیدن کشتی به مقصد نیز بار تخلیه شده و عملیات مربوط به ترخیص بار انجام می‌پذیرد. حمل کانتینری از چین تا ایران عمدتا در بندر شهید رجایی در بندرعباس، صورت می‌گیرد. در ادامه به شرح روش‌های حمل کانتینری از چین تا ایران خواهیم پرداخت.

  • روش مستقیم

همان‌طور که از نام این روش مشخص است، حمل کانتینر توسط این روش بدون واسطه و تغییر در خود کشتی انجام می‌شود. در این روش بعد از بارگیری، کانتینر مستقیم به سمت مقصد انتقال داده می‌شود. در مسیر، کشتی یا کانتینر، هیچ کدام تغییر نمی‌کنند. روش مستقیم یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها در حمل کانتینر به ایران است.

  • روش غیر مستقیم

این روش برعکس روش مستقیم است که معمولا مدت زمان طولانی‌تری برای حمل بار احتیاج خواهد داشت. به این دلیل که کانتینر در میان مسیر به بندر دیگری که به عنوان واسطه عمل می‌کند، منتقل می‌شود. به‌ این‌ ترتیب برای حمل کانتینری کالا به ایران، کانتینر از یک کشتی به کشتی دیگری منتقل خواهد شد.

  • روش ترکیبی

در حمل ترکیبی بار از بیش از یک روش حمل استفاده می‌شود. به عنوان مثال کانتینر بخشی از مسیر را به روش دریایی و بخش دیگری را به روش زمینی طی می‌کند.

  • روش ترانشیپمنت

در روش ترانشیپمنت محموله از یک کشتی تخلیه شده و سپس به کشتی جدید منتقل می‌شود. یکی از مهم‌ترین بنادر واسطه که در این روش و روش غیرمستقیم حمل کانتینر از آن استفاده می‌شود، بندر دبی است.

  • روش چارترینگ

برای روش چارترینگ معمولا از یک کشتی به صورت اختصاصی استفاده می‌شود. این به این معنی است که شخص، یک کشتی را به صورت انحصاری برای حمل محموله خود انتخاب و اجاره می‌کند.

  تجارت سنگ مرمر، تراورتن و رخام (Alabaster)

چگونگی برآورد هزینه و کرایه کانتینر از کشور چین تا ایران

مواردی مانند نوع قرارداد، روش ارسال محموله و نوع کانتینری که برای حمل به ایران استفاده می‌شود همگی در تعیین هزینه حمل و نقل کانتینر از چین نقش دارند. وزن و ظرفیت کلی بار نیز بر هزینه حمل بار از کشور چین تأثیر می‌گذارد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که قیمت حمل بار از شهرهای مختلف چین نیز متفاوت خواهد بود.

کرایه کانتینر از کشور چین تا ایران در حمل و نقل زمینی

حمل بار با کانتینر از کشور چین تا ایران در حمل‌ و نقل زمینی معمولا برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شود. این نوع ترانزیت کالا بین کشورهای همسایه یا کشورهایی که در یک قاره قرار دارند، متداول می‌باشد. هزینه کرایه کانتینر در حمل و نقل زمینی متغیر است و بستگی به شرایط کالا و خدمات و مسافت جابجایی دارد. با این حال، این شیوه حمل بار ممکن است در خیلی از مواقع نسبت به حمل‌ و نقل دریایی هزینه کمتری را دربرداشته باشد.

کرایه کانتینر از کشور چین تا ایران در حمل ‌و نقل دریایی

در روش حمل ‌و نقل دریایی، کانتینر به صورت دربستی یا خرده‌بار توسط کشتی جابجا می‌شود. کانتینرها معمولا در ظرفیت‌های ۲۰ فوت و ۴۰ فوتی برای حمل بار استفاده می‌شوند. محاسبه کرایه کانتینر از کشور چین تا ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد. بررسی این عوامل و انتخاب بهترین گزینه‌ها در کرایه کانتینر و شرایط حمل بار تا حد زیادی می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. از جمله عوامل مهم در برآورد هزینه‌ها عبارتند از:

  • آدرس دقیق کارخانه یا فروشنده در چین
  • فرمت خرید کالا در چین CIF، FOB، FCA، EXW
  • مقصد نهایی و محل تحویل کالا
  • حجم، وزن و اندازه بار
  • انتخاب بندر مبدا و مقصد

نتیجه گیری بررسی کرایه کانتینر از کشور چین تا ایران

در این مقاله سعی کردیم فاکتورهای موثر و نحوه محاسبه کرایه حمل کانتینر از کشور چین به ایران را معرفی کنیم.

در آخر لازم به ذکر است که در صورت تمایل به واردات کالا از چین به ایران، می‌توانید روی کمک آموت حساب کنید. شرکت خدمات بازرگانی آموت با سال‌ها تجربه در زمینه بازرگانی و حمل و نقل بین المللی، قادر به ارائه خدمات با بهترین قیمت و کیفیت است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در زمینه حمل کانتینری از چین به ایران با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.