مزایای حمل و نقل دریایی چیست؟

توسط ادمین
22 اکتبر 2022
1 دقیقه خواندن

حمل و نقل دریایی، بخشی مهم و جدانشدنی در تجارت است . افزایش میزان تجارت این صنعت و کارآمدی آن باعث معاملات موفق و روابط تجاری بین المللی مهمی شده است؛ به گونه ای که بسیاری از تاجران و بازرگانان از این روش برای جابجایی کالا و بار خود استفاده می‌کنند. این صنعت توانسته بر روی اقتصاد و دنیای تجارت تاثیر زیادی بگذارد.

ما در ادامه قصد داریم مزایای حمل و نقل دریایی را به طور جامع بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

وضعیت حمل و نقل دریایی ایران

صنعت کشتیرانی در ایران نیز مانند دیگر کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است. از دلایل این اهمیت می‌توان به نزدیکی کشور ایران به آب‌های آزاد مانند دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر اشاره کرد که باعث پیشرفت در زمینه واردات و صادرات این صنعت شده است.

ممکن است برای شما سوال شود که علت استفاده از این روش حمل چیست؟ همانطور که در مقدمه به آن اشاره کردیم این شیوه حمل بین الملل دارای مزایای زیادی است و همین امر باعث محبوبیت آن شده است.  

مزایای حمل و نقل دریایی چیست؟

مهم‌ترین مزایای حمل و نقل دریایی عبارتند از:

هزینه مناسب و به صرفه

قیمت مناسب این روش حمل یکی از دلایل محبوبیت این صنعت است. همچنین هزینه پایین تعمیرات کشتی نیز بسیار تاثیر گذار است. به طور کلی هزینه‌های مربوط به کانال‌های حمل و نقل دریایی، نسبتا پایین است.

ثبات نرخ کرایه حمل و نقل

این نرخ توسط شرکت‌های بزرگ حمل و نقل تعیین و ابلاغ می‌شود و خوشبختانه شرکت‌های فعال در این زمینه، نرخ خود را ثابت نگه می‌دارند و یا کمتر تغییر می‌دهند.

مناسب برای جابجایی بارهای حجیم و بزرگ

امکان انتقال بارها با هر حجم و اندازه‌ای از ویژگی‌های بسیار خوب این صنعت می‌باشد. فرستنده هیچ نگرانی بابت آسیب به بار ندارد و بارگیری و تخلیه بارها به سریع‌ترین و بهترین روش ممکن انجام می‌گیرد. این ویژگی نیز از دلایل انتخاب این صنعت و محبوبیت آن در دنیا و بین تاجران و بازرگانان شده است.

سایر مزایای حمل و نقل دریایی:

  • ایمنی بالا در مقابل حوادث (به دلیل پلمپ بودن کانتینر در طول سفر)
  • تنوع و انعطاف بالا در نوع کشتی

معایب صنعت کشتیرانی

تمامی روش‌های حمل و نقل در کنار مزایایی که دارند، دارای معایبی هم هستند. حمل دریایی نیز از این قضیه، مستثنی نیست. از معایب این صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف پذیری کم در مسیر و زمان بندی حرکت کشتی
  • رهگیری دشوار بار
  • سرعت نسبتا پایین حرکت در طول سفر
  حمل و نقل دریایی به لاتاکیا و طرابلس سوریه از ایران

جزئیاتی درباره سیستم حمل و نقل دریایی

در این روش حمل و نقل با توجه به جابجایی بسیار زیاد و وجود حجم و وزن های متفاوت برای جابجایی، کالاها بر مبنای شرایط و امکانات مختلف بخش بندی می‌شوند. کشتی‌ها نیز با طراحی منحصر به فرد، فضای زیادی برای حمل کالا با قیمت مناسب دارند.

قابلیت کشتی برای جابجایی و انتقال بارها با سیستم DWT محاسبه می‌شود؛ به عبارتی دیگر این سیستم، میزان باری که هر کشتی امکان جابجایی آن را دارد اندازه گیری می‌کند.

شایان ذکر است که وزن بار نباید از محدودیت عملکردی بیشتر شود؛ محدودیت عملکردی به بیشترین میزان فرورفتگی کشتی در آب و خط بار تعیین کننده گفته می‌شود.

انواع حمل و نقل دریایی

در زیر روش‌های متفاوت حمل و نقل دریایی را به شما معرفی خواهیم کرد.

حمل و نقل دریایی عمیق

به عبور از اقیانوس‌ها و جابجایی بین قاره‌ها، حمل دریایی عمیق گفته می‌شود. به طور کل مناسب مسافت‌های بسیار زیاد با استفاده از کشتی‌های بزرگ و مخصوص می‌باشد. معمولا کالاهایی مانند سیمان، کود، سنگ آهن، روغن و … به این روش انتقال پیدا می‌کنند.

حمل و نقل دریایی کوتاه

این روش مقابل روش قبلی است. کشتی‌های این روش نسبت به حمل و نقل عمیق ابعاد کوچکتری دارند و حتی در سفرهای داخل کشور نیز قابل استفاده هستند. این کشتی‌ها امکان عبور از اقیانوس‌ها و آب‌های عمیق را ندارند و در امتداد ساحل حرکت می‌کنند. از مزایای آن می‌توان به سرعت بالا اشاره کرد.

حمل و نقل دریایی داخلی

این نوع حمل و نقل برای جابجایی کالاها در داخل کشور و با استفاده از آب‌راه‌های داخلی مانند دریاچه، رودخانه و کانال‌ها می‌باشد. تمامی کشتی‌های این نوع حمل و نقل کوچک هستند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. اغلب محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی و معادن با این کشتی‌ها حمل می‌شوند.

روش های ارسال کالا در صنعت کشتیرانی

در زیر روش‌های مختلف ارسال کالا و کاربردهای هر کدام را توضیح خواهیم داد.

روش چارترینگ

این روش برای بارهای بدون بسته بندی و یا بسته‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شود. برای این روش، کشتی‌ها به صورت دربست اجاره و رزرو می‌شوند و در اختیار مشتری قرار می‌گیرند.

روش ترانشیپ

زمان‌هایی که امکان ترخیص کالا در گمرک وجود ندارد، بهترین راه موجود انتقال کالا به گمرکی دیگر می‌باشد. در روش ترانشیپ، انتقال بارها از وسیله جابجایی ورودی به وسیله جابجایی خروجی صورت می‌گیرد. کاهش هزینه بار و دور زدن برخی تحریم ها از مزایای این روش به حساب می‌آید.

  حمل و نقل بین المللی به بوسنی، کرواسی و اسلونی

روش کراس استافینگ

در این روش کانتینر حامل کالا از کشتی به کشتی دیگر انتقال پیدا می‌کند.

انواع کشتی

در ادامه انواع کشتی را به شما معرفی خواهیم کرد. این کشتی ها برای حمل بار و مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کشتی مسافربری
  • کشتی مخصوص حمل کانتینر
  • کشتی مخصوص حمل بار فله
  • کشتی تانکر
  • کشتی های جنگی و نظامی
  • کشتی های مخصوص حمل ماشین آلات صنعتی و خودرو ها
  • کشتی های با کاربرد خاص

انواع بار دریایی

از عوامل موثر در تعیین هزینه حمل و نقل دریایی، نوع بار است؛ به بیانی دیگر هر کدام از انواع بارها، هزینه و تعرفه مخصوصی دارند.

  • بار فله
  • بار کانتینری و بسته بندی شده
  • بار خطرناک و شیمیایی
  • بار یخچالی
  • بار مایعات
  • ماشین آلات صنعتی و بارهای ro-ro

شیوه جابجایی بار با توجه به وزن و حجم بار

بار دریایی با توجه به نوع و حجم، به صورت فول بار، FCL و یا خرده بار حمل می‌شود. نوع کشتی نیز با توجه به نیاز بار شما انتخاب می‌شود.

BULK یا بار فله

اگر بار نیاز به بسته بندی نداشته باشد به صورت فله ای جابجا می‌شود. این نوع بار ها شامل مصالح ساختمانی پ، غلات، مواد معدنی مانند نمک و شکر هستند. هزینه کشتی برای بارهای فله به دلیل عدم استفاده از کانتینر و اشغال فضای کمتر مناسب‌ می‌باشد.

شیوه حمل فول بار (FCL)

زمانی که بار ارسالی، حجم زیادی دارد و تمام کانتینر را اشغال می‌کند از روش حمل دریایی فول بار و یا FCL  استفاده می‌شود.

شیوه حمل خرده بار (LCL)

زمانی که بار شما به اندازه‌ای نیست که تمام کانتینر را اشغال کند می‌توانید بخشی از کانتینر را اجاره کنید. این امکان هزینه جابجایی بار شما را بسیار به صرفه‌تر می‌کند.

نتیجه گیری بررسی مزایای حمل و نقل دریایی!

مادر این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت، سعی کردیم مزایای حمل دریایی را به طور جامع بررسی کنیم تا با شناخت آن‌ها بتوانید بار خود را به این روش به مقصد برسانید.

از اینکه وقت ارزشمندتان را برای مطالعه این مطلب، صرف نمودید بی‌نهایت متشکریم.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را از حمل بار به شیوه دریایی با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.