خطوط کشتیرانی روش مناسب حمل و نقل کالاهای بزرگ و حجیم

توسط ادمین
17 آوریل 2023
1 دقیقه خواندن

خطوط کشتیرانی، نقش بسیار مهمی را در نقل و انتقال انواع کالاها به ویژه کالاهای بزرگ و حجیم در سطح بین المللی ایفا می‌کنند.

عملیات حمل و نقل انواع کالا با کشتی‌های دارای ظرفیت بالا و طبق زمان بندی مشخص و دقیق از طریق خطوط کشتیرانی صورت می‌گیرد. ما در ادامه این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم انواع خطوط کشتیرانی را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی انواع خطوط کشتیرانی

خطوط کشتیرانی را با توجه به فاکتورهایی اعم از اندازه و حجم بار ارسالی و همچنین نظم و استمرار تقاضا به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌کنند، شامل:

  • خطوط کشتیرانی ترمپ / نامنظم  (Tramp shipping)

خطوط کشتیرانی ترمپ جهت حمل و نقل بارهای بسیار حجیم که ظرفیت یک کشتی را به طور کامل تکمیل می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدین منظور مالک کالا طی قراردادی با مالک کشتی، یک کشتی کامل را اجاره می‌کند.

خطوط کشتیرانی ترمپ به این دلیل که زمانبندی مشخصی نداشته و در مسیر معینی حرکت نمی‌کنند به عنوان خطوط کشتیرانی نامنظم نیز شناخته می‌شوند.

  • خطوط کشتیرانی لاینر (Liner shipping)

خطوط کشتیرانی لاینر برای حمل و نقل بارهایی که مقدار و حجم آن‌ها کمتر از ظرفیت یک کشتی است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مالک جهت حمل بار خود از طریق خطوط کشتیرانی لاینر، هم می‌تواند هزینه کل کشتی را پرداخت و کشتی را به طور کامل اجاره کند و هم می‌تواند تنها هزینه بخشی از کشتی را که توسط بار وی اشغال شده را پرداخت و بار خود را به صورت اشتراکی با بار دیگر افراد به مقصد حمل کند.

  شناسنامه کانتینر چیست؟ معرفی روش‌های کدگذاری شناسه کانتینر

روش‌های ارسال بار در خطوط کشتیرانی

انواع بار در خطوط کشتیرانی به روش‌های مختلف به مقصد ارسال می‌شوند که در این بخش از مقاله قصد داریم آن‌ها را معرفی کنیم:

  •   حمل بار به روش چارترینگ

روش چارترینگ، اغلب برای حمل کالاهای حجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش حمل، مشتری، اختیار و مدیریت کشتی را بر عهده دارد.

  •   ارسال بار به روش ترانشیپ

این روش حمل با نام حمل غیر مستقیم نیز شناخته می‌شود. بارهای ارسالی در روش ترانشیپ ابتدا به یک مقصد میانی و سپس به مقصد مورد نظر حمل می‌شوند. 

  • حمل بار به روش کراس استافینگ

در حمل بار به روش کراس استافینگ، کانتینر حاوی بار ارسالی در میانه راه از کشتی به کشتی دیگر منتقل و سپس به مقصد نهایی ارسال می‌شود. 

اصطلاحات رایج در خطوط کشتیرانی

اکنون خوب است که با اصطلاحات رایج و کاربردی در خطوط کشتیرانی نیز آشنا شوید. مهم‌ترین این اصطلاحات عبارتند از:

  • بار فرابر (Freight forwarder)

به واسطه‌هایی که میان خطوط کشتیرانی و مشتریان وجود دارد و خدماتی نظیر مشاوره جهت انتخاب روش مناسب برا حمل کالا، رزرو کشتی، تهیه مدارک مورد نیاز، بسته بندی، ترخیص کالا، انبارداری و … ارائه می‌دهند، بار فرابر گفته می‌شود.

  •   چارتر پارتی
  انتخاب بهترین ترم حمل و نقل بین المللی

به قراردادی که بین مالک بار و خطوط کشتیرانی با ذکر زمان تحویل کالا در بندر در نظر گرفته شده، بسته می‌شود چارتر پارتی می‌گویند.

  •    ICD (بندر خشک)

ICD بندری کانتینری، درون سرزمینی و دارای تمامی امکانات ترمینال بندری است.

  •   LCL

زمانی که بار افراد مختلف در یک کانتینر قرار داده می‌شود از اصطلاح LCL برای کانتینر مورد نظر استفاده می‌شود.

  •   FCL

هنگامی که بار تنها یک فرد در کانتینری قرار داده می‌شود اصطلاح FCL به کار می‌رود.

  •    IMS

سیستم مدیریت اطلاعات

پیشنهاد می‌کنیم جهت جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در زمینه حمل و نقل دریایی، اصطلاحات حمل دریایی را مطالعه کنید.

نتیجه ‌گیری بررسی خطوط کشتیرانی!

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی را در رابطه با خطوط کشتیرانی در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم در صورت تمایل به حمل بار به روش دریایی، تجارت پرسود و لذت بخشی را تجربه کنید.

در آخر لازم به ذکر است که آموت با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه حمل و نقل دریایی، قادر به حمل انواع بار دریایی با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در زمینه حمل بار از طریق خطوط کشتیرانی با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.