بررسی جامع اینکوترمز CIF (Cost Insurance Freight)

توسط ادمین
9 اکتبر 2022
1 دقیقه خواندن

در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی حاکم بر تجارت بین الملل، یادگیری صحیح روش‌های حمل ونقل بین الملل امری ضروری و مهم برای ایجاد تجارتی محکم و استوار به دور از هرگونه ضرر و زیان به شمار می‌آید.

در حوزه تجارت بین الملل، روش‌های حمل ونقل بسیاری وجود دارد که توسط بازرگانان، تجار و فعالین عرصه تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با تمامی این روش‌ها و قوانین برای انتخاب روشی صحیح و درست که بتوانید برای مراودات تجاری خود از آن استفاده کنید موضوعی بسیار مهم و حیاتی است.

ما در این مقاله قصد داریم به طور جامع شرایط اینکوترمز CIF را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

CIF  چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید که سی آی اف به معنای “هزینه‌های حمل ونقل و بیمه بار می‌باشد.”

و همانطور که اشاره کوتاهی داشتیم این روش در صنعت حمل و نقل بین الملل بسیار کاربردی می‌باشد و فعالین اقتصادی در حوزه تجارت خارجی از آن به صورت گسترده‌ای استفاده می‌کنند.

اما چرا باید از این مفاهیم و از این نوع اصطلاحات استفاده کنیم؟!

در تمامی قواعد اینکوترمز 2020 سعی شده تا مسئولیت‌ها، هزینه‌ها و ریسک‌ها کاملا برای فروشنده و خریدار تفهیم شود و به یک زبان مشترک و برای درک درست از این مفاهیم برسند.

 برای آشنایی بهتر باCIF  بهتر است بدانید که در زمان انتقال محموله  از مبدا فروشنده به مقصد خریدار، هزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد که باید یکی از دو طرف قرار داد آن را بپذیرند و این هزینه‌ها را پرداخت کند.

در حال حاضر برای تعیین اینکه کدام یک از دو طرف ملزم به پرداخت این مبالغ است و مسئولیت هریک از طرفین تا کجا است، روش‌هایی بیان شده که مسئولیت هر یک از دو طرف را در قبال محموله‌ها مشخص می‌کند.

 CIF به معنای تحویل کالا بر روی عرشه کشتی می‌باشد.

 در این روش، مسئولیت تمامی هزینه‌های مبدا مانند بستن قرارداد بیمه کالا برای حمل تا بندر و از بندر مبدا تا بندر مقصد با فروشنده است و همچنین هزینه و مسئولیت عقد قرارداد حمل با شرکت کشتیرانی با فروشنده می‌باشد.

فروشنده باید محموله را از انبار خود یا کارخانه برروی وسیله حمل زمینی بارگیری و به بندر نامبرده شده در قرارداد حمل کند و  پس از انجام کامل تشریفات گمرکی برای صادرات آن را در کشتی‌ مربوطه بارگیری کند و به بندر مقصد انتخابی خریدار منتقل کند.

  نکات کلیدی درباره اصطلاح دیسپچ

نکته قابل توجه این است که علاوه بر مسئولیت‌های نامبرده شده تمامی هزینه‌ها را برای انتقال بار از جمله هزینه‌های حمل و نقل و بیمه محموله را باید فروشنده  پرداخت کند.

قیمت CIF چیست؟

قیمت CIF برابر است با قیمت نهایی در بندر خریدار که از طریق فرمول زیر محاسبه می‌گردد:

قیمت کالا + هزینه‌های بیمه + هزینه‌های گمرکی + هزینه‌های بندر + هزینه‌های حمل تا بندر مقصد + هزینه‌های THC

مزایا و معایب روش CIF

برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب CIF عبارتند از:

مزایا:

در این روش حمل، پرداخت هزینه‌ها و کنترل  مسئولیت‌های حیاتی با فروشنده است؛ به این معنا که فروشنده می‌تواند برای بیشتر کردن سود خود و برای رساندن ارزان‌تر محموله به دست خریدار با شرکت حمل و نقل زمینی برای انتقال کالای خود تا بندر موردنظر و در بندر مبدا با کشتیرانی به توافقی برسد که حداقل نرخ را برای کرایه حمل بپردازد تا کالا به شکل ارزانتری به دست  خریدار برسد.

با توجه به اینکه کالا  تا زمان بارگیری روی عرشه کشتی کنترل‌اش به دست فروشنده است، وی می‌تواند در صورت خلف وعده خریدار در پرداخت‌ها بر طبق توافقات حاصله، کالا را از گمرک مبدا ترخیص نکند و بارگیری را انجام ندهد.

از طرف دیگر معایبی هم موجود است:

هزینه‌ها از اول تا مراحل پایانی به طور صحیح مدیریت نمی‌شوند چرا که ریسک و مسئولیت فروشنده پس از  تحویل کالا بر روی عرشه کشتی تمام می‌شود.

برخی از کشورها قوانینی دست و پاگیر دارند که می‌توانند باعث بهم ریختن برنامه ریزی شما در کنترل هزینه‌ها شوند به طور مثال ممکن است این قوانین باعث  افزایش قیمت‌های حمل و نقل کالای شما شوند.

به عنوان نمونه زنده، ما کشور چین را مثال میزنیم ، در چین هزینه‌هایی تحت عنوان خدمات صادرات کالا از این کشور وجود دارد که به عنوان هزینه‌های مخفی نیز در بین صادرکنندگان و واردکنندگان مشهور است.

در اکثر مواقع هزینه‌های خدماتی که انتظار دارید مبلغ آن‌ها را پرداخت کنید، به یکباره افزایش می‌یابد.

بعضی از تجار برای واردات کالاهای خود غالبا به شرکت‌های تولید کننده آن کالا در کشورهای دیگر اعتماد می‌کنند، اما لازم است بدانید که  تعدادی از این شرکت‌ها داده‌ها و اطلاعات درست و درک صحیحی درباره قوانین واردات کالا به ایران را ندارند و غالبا ممکن است از افرادی بی تجربه و غیر متخصص برای این کار استفاده کنند که این موضوع می‌تواند گریبانگیر تاجر شود و موجب افزایش قیمت‌ها در روند حمل و نقل کالاها شود.

  سامانه EPL چیست؟ راهنمای استفاده از آن

نکات بسیار مهم در صادرات کالا به روش CIF

یک صادرکننده حرفه‌ای به صورتCIF  کالای خود را می‌فروشد اما در قراردادهای خارجی خود عبارت CFR را درج می‌کند! چرا که تجارت ما در حال حاضر توسط برخی کشور ها تحریم شده و ممکن است بانک خریدار از او قرارداد بیمه را طلب کند و از آنجایی که بانک‌های خارجی، بیمه با مبدا ایران و یا بیمه ایرانی را قبول ندارند، بنابراین نباید در صورت حساب‌های خود از این ترم استفاده کنیم و نام ببریم.

فروشنده هیچ مسئولیتی در قبال تخلیه کالا در بندر مقصد ندارد و هزینه‌ای هم پرداخت نخواهد کرد.

در اینکوترمز cif، ریسک‌ها و مسئولیت‌ها زمانی از فروشنده به خریدار منتقل می‌گردد که فروشنده کالا را در بندر مبدا ترخیص کند، تشریفات گمرکی آن را انجام دهد و محموله را روی عرشه کشتی مورد نظر بارگیری کند، گفتنی است که ریسک انتقال کالا از انبار فروشنده تا بندر مبدا با فروشنده است تمامی هزینه‌ها اعم از هزینه‌های بیمه و هزینه‌های حمل تا بندر مقصد مورد نظر خریدار با فروشنده است.

طرف فروشنده قرارداد بیمه را به منظور پوشش ریسک فقدان یا خسارت وارده به کالا در حین حمل برای خریدار منعقد می‌نماید. خریدار باید توجه کند که تحت اصطلاح CIF فروشنده فقط ملزم به تهیه حداقل پوشش بیمه ای است و اگر خریدار خواستار پوشش بیمه‌ای بیشتری باشد باید در این خصوص صریحاً با فروشنده توافق کند یا شخصاً بیمه مازاد را تهیه کند.

نتیجه گیری بررسی اینکوترمز CIF!

ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت، بار دیگر در کنار شما بودیم تا از 0 تا 100 قاعده و روش حمل را به صورت کاملا ساده و کاربردی فرا بگیرید. با این وجود هر زمان که احساس کردید نیاز به مشاوره دارید، کافیست سوال خود را با  کارشناسان ما در میان بگذارید و از مشاوره‌ی رایگان و تخصصی بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.