نکات کلیدی درباره اصطلاح دیسپچ

توسط ادمین
28 ژانویه 2023
0 دقیقه خواندن
اصطلاح بازرگانی دیسپچ

دیسپچ و دموراژ از اصطلاحات امور گمرکی و بازرگانی مرتبط با زمان انجام بارگیری و تخلیه کالا هستند. این دو اصطلاح، درست در مقابل هم قرار دارند.

در تجارت بین الملل برای جلوگیری از افزایش مدت زمان واردات و صادرات و حمل کالا برای هر یک از مراحل انجام آن‌ها یک بازه زمانی در نظر گرفته شده‌ است. مراحل بارگیری و تخلیه کالا نیز از این قضیه مستثنی نیستند و برای انجام آن‌ها یک بازه زمانی در نظر گرفته شده‌ است.

ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم اصطلاح دیسپچ را به طور جامع تعریف کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

دیسپچ چیست؟

حمل و نقل دریایی یکی از رایج‌ترین انواع روش‌های حمل بین المللی است. افراد جهت حمل بار خود به این روش باید برای مدت زمانی مشخص، کشتی اجاره کنند و در همان بازه زمانی، نسبت به بازگردانی کشتی (کانتینر) اقدام نمایند.

دیسپچ در دو حالت اتفاق می‌افتد:

  • رسیدن بار به مقصد زودتر از موعد
  • بازگردانی کانتینر به صاحب آن زودتر از موعد

به عبارت دقیق تر این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که کشتی را زودتر از زمان در نظر گرفته شده در قرارداد به بندر مقصد رسانده و بار داخل آن را تخلیه نمایند.

  بررسی جامع اینکوترمز CIF (Cost Insurance Freight)

زمانی که کالا زودتر از زمان مقرر در بندر مقصد تخلیه شود، مبلغی تحت عنوان پاداش به چارتر تعلق می‌گیرد که به آن دیسپچ گفته می‌شود.

دیسپچ در حمل و نقل به فرآیند ارسال و انتقال بارها و بسته‌ها از مبدا به مقصد در صنعت حمل و نقل اشاره دارد. دیسپچ کردن به معنای برنامه‌ریزی، تنظیم و اجرای ارسال بار و سفرهای حمل و نقل است.

اهمیت دیسپچ در تجارت بین الملل

زمان، فاکتوری بسیار مهم در تجارت بین الملل است، زیرا زمان رسیدن کالا به دست خریدار با سود وی رابطه عکس دارد؛ به این معنا که هر چه کالا در مدت زمان کوتاه تری به دست خریدار برسد، او به سود بیشتری دست خواهد یافت. همین امر اهمیت دیسپچ را دو چندان کرده‌ است، زیرا منجر به کاهش مدت زمان ترخیص کالا از گمرک می‌شود.

دموراژ چیست؟

گفتیم دیسپچ، پاداشی است که در صورت تخلیه بار در بندر مقصد زودتر از زمان مقرر تعلق داده می‌شود.

در مقابل دیسپچ، اصطلاح دموراژ است که در صورت تخلیه بار در بندر مقصد دیرتر از زمان مقرر رخ می‌دهد. برای درک بهتر این اصطلاح به مثال زیر توجه کنید:

  گواهی تعیین ماهیت کالا چیست؟ + مراحل اخذ آن

فرض کنید کانتینری را برای مدت یک هفته جهت حمل بار خود اجاره کرده‌اید، اما بنا به شرایط نامناسب آب و هوایی، امکان تخلیه و بازگردانی کانتینر را پس از یک هفته ندارید. در این صورت به ازای هر روز دیرکرد در بازرگردانی کانتینر به صاحب آن جریمه ای تحت عنوان دموراژ به شما تعلق خواهد گرفت.

نتیجه‌گیری بررسی دیسپچ!

در این مقاله با دو مفهوم دیسپچ و دموراژ آشنا شدیم و آموختیم که که دیسپچ، پاداشی است که در صورت تخلیه زودهنگام بار تعلق می‌گیرد و دموراژ، جریمه ای است در ازای دیرکرد بازگردانی کانتینر به صاحب آن.

در آخر باید بگوییم آموت با سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی، قادر به ارائه خدمات در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین قیمت و کیفیت است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات خود درباره اصطلاحات دیسپچ و دموراژ را با ما و سایر کاربران وبسایت خدمات بازرگانی آموت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.