کابوتاژ به چه معناست؟ (+ آنچه باید درباره cabotage بدانید، اینجاست!)

توسط ادمین
9 اکتبر 2022
1 دقیقه خواندن

یکی از اصطلاحات کاربردی در دنیای تجارت و بازرگانی، کابوتاژ نام دارد. ما در این مقاله قصد داریم پاسخ سوال کاپوتاژ چیست را به طور جامع ارائه دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای جابه‌جایی انواع کالا وجود دارد و در نهایت بهترین روش با توجه به فاکتورهای مختلف مثل نوع و میزان کالا انتخاب می‌شود.

کابوتاژ، اصطلاحی مربوط به حمل و نقل است که در گذشته تنها به صورت دریایی امکان پذیر بوده، اما امروزه از راه هوایی، جاده‌ای و ریلی نیز صورت می‌گیرد.

کابوتاژ چیست؟

 cabotage از caboter به معنای “سفر در امتداد ساحل” گرفته شده است.

همانطور که در مقدمه بیان کردیم این اصطلاح در ابتدا تنها برای حمل دریایی، مورد استفاده قرار می‌گرفت به همین دلیل تعریف اولیه‌ی آن عبارت است از:

حمل کالا بین دو نقطه‌ی یک کشور از راه دریا و یا رودخانه‌های مرزی.

اما امروزه به این دلیل که در دیگر روش‌های حمل و نقل هم به کار می‌رود می‌توان تعریف جامع‌تری از آن بیان کرد:

حمل و نقل کالا بین نقاط مختلف یک کشور توسط یک شرکت حمل و نقل خارجی.

قوانین و مقررات کابوتاژ چیست؟

قوانین و مقررات کابوتاژ بسته به مجاز و یا عدم مجاز بودن کالا برای صادرات، متفاوت است. به این معنا که کاپوتاژ کالاهای دارای مجوز صادرات، تنها با رعایت قوانین مربوطه امکان پذیر است، اما کابوتاژ کالاهایی که مجوز صادرات ندارند (صادرات آن‌ها ممنوع است) باید با تعهد گمرک انجام گیرد. به بیانی دیگر هر کالایی که دارای مجوز صدور باشد را با رعایت قوانین و مقررات مربوطه می‌توان به صورت کاپوتاژی حمل کرد، اما برای حمل کابوتاژی کالاهایی که ممنوع الصدور هستند لازم است تا مجوز از طرف اداره کل گمرک، صادر شود.

  گواهی تعیین ماهیت کالا چیست؟ + مراحل اخذ آن

اگر کالا پس از اتمام اعتبار پروانه کابوتاژ به گمرک مقصد برسد، صاحب کالا باید حداکثر تا 3 ماه بعد از آن، اقدام به ارائه گواهینامه ورود به گمرک مقصد کند، در غیر این صورت اینگونه تلقی می‌شود که به مقصد نرسیده است.  

کالای کاپوتاژی برای خروج و ورود مجدد به خاک کشور تنها از مکانی که گمرک مجاز جهت انجام امور کاپوتاژی وجود داشته باشد امکان پذیر است. البته در صورتی که اداره کل گمرک، مجوز مربوطه را صادر کند، امکان حمل کالا از گمرک‌های دیگر نیز به صورت کابوتاژ وجود دارد.

اظهارنامه کاپوتاژ چیست؟

برگه‌ای است حاوی اطلاعات مختلف از کالا، مبداء و مقصد، مثل:

  • نوع کالا
  • ارزش کالا
  • تعداد کالا
  • نوع بسته بندی
  • نام گمرک مقصد
  • مسیر از مبداء تا مقصد

نکاتی که باید درباره کابوتاژ کالا بدانید:

  • گمرک مبداء باید مدت زمان لازم برای رسیدن کالا به صورت cabotage به مقصد نهایی را با توجه به فاکتورهای مختلف نظیر وسیله حمل، مسافت و … تعیین کند.
  • به کالاهایی که دیرتر از بازه زمانی مشخص شده به مقصد برسند، جریمه تعلق می‌گیرد.
  • در صورتی که دلیل موجهی برای دیر رسیدن کالای کاپوتاژی به مقصد وجود داشته باشد نظیر رخداد حادثه در طول مسیر، باید قبل از اتمام مدت زمان تعیین شده با ذکر دلایل تاخیر، درخواست تمدید زمان از گمرک مبداء کرد.
  • پروانه کاپوتاژ همیشه باید همراه صاحب کالا باشد.
  • کالای کاپوتاژ را فقط باید از مسیرهای مجاز، رد کرد.
  • پس از دریافت پروانه کاپوتاژ توسط صاحب کالا، تغییر مقصد برای کالاهای کاپوتاژی که مجوز صدور دارند امکان پذیر است؛ در این صورت گمرک مبدا باید مقصد را در پروانه کابوتاژ تغییر دهد.
  • پس از تسلیم اظهارنامه کاپوتاژ به گمرک، گمرک موظف است کالا را از جوانب مختلف ارزیابی کرده و مشخصات آن را با آنچه در اظهارنامه درج شده تطابق دهد. سپس پروانه کابوتاژ در سه نسخه، صادر می‌گردد.
  • در نهایت بعد از نخ کشی و یا مفتول کشی بسته‌های موضوع پروانه کاپوتاژ، پلمپ گمرک به آن‌ها الصاق می‌شود.  
  0 تا 100 اطلاعات درباره اظهارنامه گمرکی

نتیجه گیری بررسی اصطلاح بازرگانی کابوتاژ!

ما در این مطلب سعی کردیم اصطلاح cabotage را به همراه قوانین و مقررات آن شرح دهیم تا در صورت امکان به حمل کاپوتاژی بتوانید با آگاهی کامل و طبق قوانین وضع شده، کالاها را به مقصد ارسال کنید.

در نهایت خواهشمندیم اگر سوال و یا تجربه‌ای در زمینه  کاپوتاژ کالایی دارید با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.