نکات حمل کالای فوق سنگین

توسط ادمین
28 دسامبر 2022
1 دقیقه خواندن
حمل کالای فوق سنگین

از آنجایی که جابجایی و حمل کالاهای سنگین و فوق سنگین دشوار است، برای حمل آن‌ها باید از وسایل حمل خاصی استفاده نمود. علاوه بر سختی حمل کالای فوق سنگین، هزینه جابجایی این بارها نیز در مقایسه با سایر بارها بیشتر است. خوب است بدانید هر ساله حجم زیادی از بارهای ارسالی را کالاهای فوق سنگین تشکیل می‌دهند.

اگر می‌خواهید درباره شرایط، روش‌ها و وسایل حمل و نقل محموله‌های فوق سنگین اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

منظور از کالای فوق سنگین چیست؟

کالاهای با وزن بسیار زیاد یا بارهای در تناژ بالا، کالای فوق سنگین تلقی می‌شوند.

نمونه‌هایی از کالاهای فوق سنگین عبارتند از:

  • آهن آلات
  • دکل‌های مخابراتی
  • تجهیزات راه و شهرسازی
  • نوار نقاله
  • برخی ماشین آلات مثل بلدوزر و لودر
  • انواع تانکر
  • سنگ‌های معدنی
  • سازه‌های فلزی در ابعاد بزرگ
  • کانکس
  • و …

کالای ترافیکی چیست؟

به کالاهای سنگین با ابعاد غیر استاندارد (طول، عرض و ارتفاع غیر استاندارد)، کالاهای ترافیکی گفته می‌شود. شایان ذکر است که برخی کالاها با تنها یک بعد غیر استاندارد، ترافیکی خوانده می‌شوند.

حمل کالاهای ترافیکی نیز همانند سایر کالاهای سنگین صورت می‌گیرد تنها با این تفاوت که باید یک سری مدارک و مجوزهای خاصی (مجوزهای ترافیکی) را آماده کرد. لازم است ذکر شود که مجوزهای ترافیکی توسط وزارت راه به شرکت‌های باربری معتبر صادر می‌شوند.

شرایط حمل کالای فوق سنگین

از آنجایی که حمل کالای فوق سنگین، نیاز به تجهیزات خاصی دارد بدین منظور باید از شرکت‌های باربری کمک گرفت.

 شرکت‌های باربری به انواع ماشین‌های باربری مجهز هستند و در نتیجه کالاهای مختلف را با توجه به وزن و ابعاد آن‌ها با استفاده از بهترین روش تا مقصد مورد نظر حمل می‌کنند.

برای حمل انواع کالاهای سنگین و فوق سنگین، نیاز به بارنامه و بیمه نامه است؛ خوشبختانه شرکت‌های باربری معتبر این دو سند مهم و ضروری را دارند.

وسایل مناسب جهت حمل کالای فوق سنگین

برای حمل و جابجایی انواع کالاهای سنگین و فوق سنگین باید از ماشین‌های باری خاصی استفاده کرد. بهترین وسایل جهت حمل کالاهای نیمه سنگین و فوق سنگین عبارتند از:

  • حمل بار با تریلی
  حمل و نقل دریایی به لاتاکیا و طرابلس سوریه از ایران

یکی از بهترین وسایل جهت حمل کالاهای فوق سنگین، انواع تریلی است، نظیر تریلی کفی، تریلی بغلدار و تریلی چادری.

تریلی کفی، ساده‌ترین نوع تریلی‌ است که قابلیت حمل طیف گسترده‌ای از کالاها را دارد.

بارگیری در این نوع تریلی‌ها به این دلیل که هیچ دیوار یا اتاقی ندارند به آسانی صورت می‌گیرد.

تریلی بغلدار همان تریلی کفی است با این تفاوت که دیوار دارد. بارگیری در تریلی‌های بغلدار با جرثقیل و لیفتراک بار انجام می‌شود.

سقف تریلی‌های چادری با استفاده از چادرهای پلیمری پوشانده شده‌ است. حمل کالاهای سنگین و فوق سنگین با این نوع تریلی‌ها امکان‌پذیر است.

  • حمل بار با کمرشکن

وسیله دیگری که جهت حمل کالاهای فوق سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمرشکن‌ها هستند که ظرفیت آن‌ها بین ۱۶ تا ۸۰ تن متفاوت است.

کمرشکن‌ها را از نظر تناژ و ابعاد بار قابل حمل به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند، شامل:

  • کمرشکن دو محور

حداکثر میزان باری که با استفاده از کمرشکن‌های دو محور می‌توان حمل نمود، ۲۵ تن است.

  • کمرشکن سه محور

حداکثر میزان بار قابل حمل با استفاده از این نوع کمرشکن‌ها، ۶۰ تن است.

  • کمرشکن چهار محور

کمر شکن‌های چهار محور، قابلیت حمل بار تا وزن ۸۰ تن را دارند.

  • حمل محموله سنگین با بوژی

بوژی‌ها به عنوان سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین وسایل حمل، شناخته می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر با استفاده از بوژی‌ها می‌توان بارهای با بیشترین حجم و وزن را حمل کرد.

از جمله ویژگی‌های بوژی‌ها می‌توان به مقاومت و استقامت بالا و ظاهر محکم و خشک آن‌ها اشاره کرد. این وسایل حمل به سیستم پنوماتیکی مجهز هستند و در نتیجه مانع از ورود فشار به بار می‌شوند.

شایان ذکر است که تعداد لاستیک‌های بوژی‌ها با توجه به وزن و مقدار بار، تغییر می‌کند؛ به این معنا که بوژی‌های با تعداد لاستیک زیاد برای حمل کالاهای فوق سنگین استفاده می‌شوند.

در کل دو نوع بوژی وجود دارد، شامل:

  • بوژی جاده ای
  • بوژی ریلی
  حمل ریلی به مغولستان با نرخ مناسب

نکات کلیدی حمل بار فوق سنگین و ترافیکی

ظرفیت و گنجایش انواع کامیون‌های حمل بارهای فوق سنگین با هم متفاوت است که باید هنگام انتخاب و اجاره به این موضوع، توجه ویژه داشت. بدین منظور حتماً با شرکت‌های باربری معتبر مشورت کنید تا مجبور به پرداخت هزینه‌ی اضافی نشوید.

اگر قصد حمل کالای فوق سنگین دارید، حتماً آن‌ را بیمه کنید. شایان ذکر است که بیمه نامه مربوط به حمل بار سنگین و فوق سنگین، توسط شرکت‌های باربری و با توجه به ارزش مالی بار و نظر صاحب بار جهت جبران خسارات احتمالی، صادر می‌شود.

یکی از نکات حائز اهمیت در خصوص حمل و نقل اینگونه کالاها، بررسی مسیرهای مجاز حمل بار است. جهت کسب آگاهی از مسیرهای مجاز حمل بارهای سنگین از شرکت‌های باربری معتبر کمک بگیرید.

به منظور حمل و محافظت از برخی محموله‌های ترافیکی از آسیب‌های ناشی از برخورد با سایر وسایل نقلیه، ماشین‌های اسکورت همراه وسایل نقلیه حامل این بارها حرکت می‌کنند.

نکته دیگری که برای حمل کالاهای سنگین باید به آن توجه کرد، نحوه بارگیری و تخلیه آن‌هاست که باید تحت ایمنی کامل و با استفاده از تجهیزات مناسب انجام گیرد. تسمه، زنجیر و سیم بکسل مهار بار، وسایل مورد نیاز جهت بارگیری صحیح اینگونه کالاها است.

نتیجه‌گیری بررسی حمل کالاهای فوق سنگین!

در این مقاله آموختیم بهترین وسایل برای جابجایی و حمل انواع بار با تعداد و حجم زیاد، تریلی‌ها، کمر شکن‌ها و بوژی‌ها هستند.

به‌طور کلی حمل بین‌المللی هیچ کالایی بدون تجربه و تخصص امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین برای حمل به صرفه کالاهای خود حتماً از شرکت‌های حمل و نقل معتبر کمک بگیرید. شرکت خدمات بازرگانی آموت با سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل بین‌المللی، قادر به ارائه خدمات مربوطه با بهترین قیمت و کیفیت است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات یا تجربیات خود را در رابطه با حمل بارهای سنگین و فوق سنگین با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.