فوب چیست؟ درباره اینکوترم FOB

توسط ادمین
28 ژانویه 2023
1 دقیقه خواندن
فوب FOB

فوب Free On Board یکی از اصطلاحات رایج و کاربردی در صنعت حمل و نقل دریایی و از قوانین اینکوترمز است. شناخت قوانین اینکوترمز به تسهیل روند تجارت و حمل و نقل دریایی کمک شایانی می‌کند.

اگر می‌خواهید درباره FOB اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم نکات مهم فوب را بیان کنیم.

فوب چیست؟

براساس ترم فوب FOB، مسئول پرداخت تمامی هزینه‌های مربوط به کالا  تا زمان رسیدن کالا به محل اصلی، فروشنده است و هزینه‌های پس از آن به عهده خریدار خواهد بود.

فوب به معنای تحویل کالا بر روی عرشه است. به بیانی دقیق تر طبق FOB فروشنده باید کالا را از لبه کشتی در بندر بارگیری از قبل مشخص شده عبور دهد، یعنی فروشنده تا زمان عبور کالا از لبه کشتی در بندر بارگیری نسبت به کالا مسئول است.

فوب FOB مخفف "Free On Board" است و یکی از بیانی‌های تجاری در قراردادهای بین‌المللی حمل و نقل و تجارت است. این عبارت به معنای "رایگان در بارگیری" است و در ارتباط با هزینه‌ها و مسئولیت‌های مربوط به حمل و نقل کالا از جایگاه فروشنده (صادرکننده) تا نقطه بارگیری اطلاق می‌شود.

معرفی اینکوترمز گروه F

به طور کلی اینکوترمز گروه F به تحویل کالا به خریدار بدون پرداخت کرایه حمل در مبداء اشاره دارد و شامل 3 ترم است:

  • FCA
  نحوه حمل بار با لنج

تحویل کالا به خریدار در مبدا

  • FAS

تحویل کالا در کنار کشتی در مبدا

  • FOB

تحویل کالا بر روی عرشه کشتی در مبدا

پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین ترم حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

هزینه فوب در خلیج فارس

"فوب خلیج فارس" به معنای این است که فروشنده مسئولیت هزینه‌ها و مخاطراتی که تا زمان تخلیه کالا در یک بندر در خلیج فارس به عهده اوست را بر عهده دارد. 

برای درک بهتر هزینه‌های مربوط به فوب در خلیج فارس به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید کشور تولید کننده کالای ارسالی، کویت باشد و برای تولید آن 20 دلار هزینه شده باشد و فروشنده قصد فروش آن با 25 دلار سود به قیمت 45 دلار را دارد. برای ارسال بار از کویت به ایران باید آن را در کشتی مناسب بارگیری کرده و هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایید. فرض کنید این هزینه‌ها 5 دلار شود. با توجه به موارد ذکر شده خریدار می‌تواند کالای مورد نظر را به قیمت 50 دلار تحویل بگیرد. انتقال کالا از بندرعباس به تهران نیز هزینه بر است. فرض کنید خریدار، کالا را با قیمت 15 دلار به تهران ارسال کرده باشد و به قیمت 65 دلار به بنکدار بفروشد.

  حمل و نقل بین المللی به روسیه، گرجستان، آذربایجان و ارمنستان

بنکدار به ازای انبارداری و سود نیز 15 دلار روی قیمت کالا کشیده و به قیمت 80 دلار به خرده فروشان عرضه می‌کند. هر یک از خرده فروشان نیز مبلغی را به عنوان سود خود روی قیمت نهایی می‌کشند. فرض کنید خرده فروشان 10 دلار سود در نظر گرفته باشند و کالا را با قیمت 90 دلار به بازار عرضه نمایند.

در این مثال، کالا برای تولید کننده از زمان تولید تا عرضه در بازار، 25 دلار هزینه برداشته و تحویل گیرنده نیز آن را به قیمت 50 دلار در خلیج فارس دریافت کرده‌ است که در  این صورت هزینه FOB برابر 50 دلار است.

نتیجه‌ گیری بررسی فوب!

در این مقاله با یکی از مهم‌ترین اصطلاحات حمل دریایی به نام اف او بی آشنا شدیم و آموختیم که به تحویل کالا بر روی عرضه کشتی FOB می‌گویند.

در آخر لازم به ذکر است که در صورت نیاز به خدمات حمل و نقل دریایی، می‌توانید روی کمک آموت حساب کنید. شرکت خدمات بازرگانی آموت با سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل بین المللی، قادر به ارائه خدمات مربوطه با بهترین قیمت و کیفیت است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در زمینه حمل بار به روش‌های مختلف دریایی با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.