بارنامه مستر (MAWB) چیست؟ + کاربردهای آن در حمل و نقل 

توسط ادمین
12 ژانویه 2023
1 دقیقه خواندن
بارنامه مستر

بارنامه مستر یک نوع بارنامه هوایی است که با نام بارنامه اصلی و مادر نیز شناخته و توسط شرکت‌های هوایی صادر می‌شود.

همانطور که می‌دانید یک سری اسناد در صنعت حمل و نقل و به طور کلی تجارت بین الملل، نقش بسیار مهمی دارند، به طوری که بدون آن‌ها ادامه فرآیند تجاری امکان پذیر نیست. بارنامه یکی از اسناد مهم صنعت حمل و نقل است که انواع مختلفی دارد، از جمله بارنامه مستر و بارنامه هاوس.

اگر به دنبال پاسخ سوال بارنامه مستر چیست؟ هستید و می‌خواهید بدانید چه کاربردهایی در حمل و نقل دارد، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. ما در این مقاله از وبسایت خدمات بازرگانی آموت قصد داریم به طور جامع به تشریح بارنامه مستر (MAWB) بپردازیم.

بارنامه مستر و بارنامه هاوس، انواع بارنامه هوایی

حمل و نقل هوایی یکی از روش‌های پرسرعت و البته با هزینه زیاد در میان روش‌های مختلف حمل و نقل بین المللی است. برای حمل کالا به روش هوایی، نیاز به بارنامه هوایی است. بارنامه هوایی خود دو نوع بارنامه مستر و بارنامه هاوس را شامل می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

بارنامه هوایی حاوی اطلاعات زیر می‌باشد:

  • مشخصات کامل و دقیق فرستنده و گیرنده
  • کد فرودگاه مبدا و مقصد
  • کد شرکت هواپیمایی (کد 3 رقمی)
  • شماره بارنامه (کد 8 رقمی)
  • نام شرکت حمل و نقل کالا
  • مشخصات کالا نظیر نوع بسته بندی، تعداد، حجم و وزن بار
  • هزینه باربری و شرایط پرداخت
  • نحوه ارسال، حمل و تحویل کالا
  • تاریخ و شماره پرواز
  • زمان رسیدن پرواز و تحویل بار

از بارنامه هوایی، 12 نسخه تهیه می‌شود که 3 نسخه آن کاربرد تجاری داشته و به شرکت حمل و نقل هوایی، فرستنده و گیرنده کالا تحویل و 9 نسخه دیگر از این بارنامه در اختیار شرکت حمل کننده قرار داده می‌شود.

  نکات طلایی حمل دریایی به اروپا

بارنامه مستر (MAWB) چیست؟

بارنامه مستر یا MAWB، مخفف Master Air Waybill سند/قراردادی است که بین شرکت حمل و نقل فورواردری و فرستنده محموله منعقد می‌شود.

زمانی که شرکت‌های حمل و نقل فورواردری (کانسولیدیت)، کالای ارسالی را به شرکت هوایی تحویل می‌دهند، این شرکت‌ها در ازای رساندن کالا به مقصد نهایی، MAWB صادر می‌کنند.

بارنامه مستر را می‌توان اینگونه نیز تعریف کرد:

“سند تحویل کالا به مقصد نهایی”

این سند قبل از حمل کالا باید به طور کامل و دقیق تکمیل شده و به امضای طرفین قرارداد یعنی فرستنده و شرکت حمل کننده برسد.

اعتبار بارنامه مستر هنگام  تحویل کالا به پایان می‌رسد.

محموله ارسالی طبق بارنامه مستر (MAWB) تا زمان رسیدن به مقصد نهایی تحت کنترل خط هوایی و خارج از دسترس شرکت فورواردری است.

بارنامه مستر چه کاربردهایی دارد؟

با صدور MAWB می‌توان اطمینان حاصل کرد که کالا، صحیح و سالم به مقصد مورد نظر رسیده‌ است.

نکته: در صورتی که محموله در طول حمل، آسیب ببیند، جبران خسارات وارده بر عهده شرکت حمل و نقل خواهد بود.

یک کد 11 رقمی در بارنامه مستر درج شده که اطلاعاتی در خصوص وضعیت فعلی بار و زمان و محل تحویل آن به افراد می‌دهد. بدین منظور کافیست کد 11 رقمی را در سامانه رهگیری وارد کرده تا اطلاعات مورد نظر برای شما نمایش داده شود.

این 11 رقم از کد ایرلاین + شماره محموله ارسالی + رقم کنترل تشکیل شده‌ است. به عبارت دقیق تر 3 رقم اول کد مندرج در بارنامه مستر کد ایرلاین، 7 رقم بعدی مربوط به شماره محموله مورد نظر و رقم آخر، رقم کنترل است.

نکته: رقم کنترل، یک عدد زیر 6 است.

  معرفی بیمه حمل و نقل دریایی

شایان ذکر است که در بارنامه مستر کالاهای داخل محموله به طور دقیق، مشخص می‌شوند و همین امر در کاهش مدت زمان انجام پروسه ترخیص کالا تاثیرگذار است.

بارنامه هاوس چیست؟

اکنون خوب است که با مفهوم بارنامه هاوس نیز آشنا شوید. همانطور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم بارنامه هاوس یکی از انواع بارنامه‌هایی هوایی است که با نام بارنامه فرعی نیز شناخته می‌شود.

زمانی که شرکت‌های فورواردری، بار را از فرستنده تحویل و به مقصد مورد نظر حمل می‌کنند، موظف به صدور بارنامه هاوس هستند.

تفاوت‌های بارنامه هاوس و بارنامه مستر عبارتند از:

منظور از گیرنده کالا در بارنامه هاوس، مالک اصلی آن است. برای تمامی محموله‌هایی که مبدا، مقصد و تاریخ بارگیری آن‌ها مشابه هم است و در یک کلاس جمع آوری شده‌اند، یک بارنامه مستر صادر می‌شود، این در حالی است که بارنامه هاوس برای هر یک از صادرکنندگان به صورت مجزا صادر می‌گردد. 

نتیجه‌گیری بررسی بارنامه مستر (MAWB)!

در این مقاله با یکی دیگر از مهم‌ترین اسناد حمل و نقل به نام بارنامه مستر آشنا شدیم و آموختیم که بارنامه مستر از انواع بارنامه‌های هوایی است که برای حمل بار به روش هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آخر لازم به ذکر است که اگر به خدمات حمل و نقل بین المللی نیاز دارید، می‌توانید روی کمک آموت حساب کنید. آموت با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای، قادر به ارائه 0 تا 100 خدمات مربوطه با بهترین قیمت و کیفیت است.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود را در زمینه حمل هوایی بار با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.